חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ביטול ושלילת דמי מזונות לבני זוג ממוצא יהודי

ביטול ושלילת דמי מזונות

 

מתי ניתן לבטל דמי מזונות ילדים?

מתי ניתן יהיה לבטל או לשלול דמי מזונות ילדים או תשלום מזונות אישה? האם זה אפשרי בכלל ובאילו תנאים? דמי מזונות ילדים מספקים את צרכיהם בעת פרידת ההורים. על כן, האם יכול להיות מצב שבו אב לא ישלם לאם את תשלום מזונות ילדיו? ומה בדבר מזונות האישה אשר נועדו לדאוג לרווחתה בעת פרידה מבעלה, האם אותם ניתן לבטל? על כך במאמר שלפניכם. 

 

שלילת מזונות אישה

לבעל קיימת חובה מדין תורה לדאוג לכל צרכיה של אשתו. חובה זו עומדת לאורך שנות הנישואין וכן בעת פרידת בני הזוג עד אשר הליך הגירושין מסתיים. משכך, כאשר בעל ואישה נפרדים, תוכל האישה להגיש תביעת מזונות נגד בעלה בביהמ"ש לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. אם זו תתקבל, יחויב הבעל בתשלום חודשי עבור הוצאותיה של האישה, כאשר בעניין זה הקו המנחה הוא שמירה על אורח החיים בו חיה עם בעלה בתקופת הנישואין. החיוב בגין תשלום מזונות אישה יעמוד לבעל עד להסדרת הגט. 

עם זאת, כדאי לדעת שהזכות למזונות אישה איננה מוחלטת ויש לה סייגים שונים. אם הבעל יוכיח את קיומו של איזה מהם, יכול ותישלל מן האישה זכאותה לתשלום זה. בשל המשמעות הכלכלית של מזונות אישה כלפי שני בני הזוג, יש צורך בייצוג משפטי מקצועי אשר יעמוד על זכויותיהם במישור זה ויפעל לקבלת התוצאה הרצויה. 

 

לשיחת יעוץ ללא עלות וקבלת פרטים נוספים צרו קשר עכשיו
או התקשרו: 04-644-0444

עילות לדוגמה לשלילת דמי מזונות לאישה

קיימות מספר עילות אשר בהתקיימן עלולה האישה לאבד את זכותה למזונות. נציג להלן שתיים מהן: ניאוף ואישה עובדת.

אישה נואפת

אישה אשר בגדה בבעלה עלולה במעשה זה לפטור אותו מתשלום מזונותיה. אולם נדגיש כי עילה זו מחייבת את הבעל להציג ראיות אובייקטיביות לניאוף. אין די באמירות מצד האישה המרמזות על כך ואף לא בהודאתה ללא הוכחות אחרות. 

אישה עובדת ומתפרנסת לצרכיה

עילה נוספת היא מקרה שבו אישה עובדת ומשתכרת שכר המספיק לה לכל צרכיה. לעניין זה יש לציין שישנם מקרים בהם האישה מתפטרת מעבודתה באופן מכוון בתקופת הגירושין כדי לא לאבד את זכאותה למזונות. מעשה זה עלול להיתפס כחוסר תום לב ולהביא לתוצאה ההפוכה בה מתייחסים לפוטנציאל ההשתכרות של האישה ועל בסיסו שוללים ממנה את תשלום המזונות, על אף שבמועד הגשת התביעה והדיון בה היא אינה עובדת.  

שלילת מזונות ילדים

להבדיל מן הזכות של מזונות אישה אותם ניתן לשלול בגין עילות שונות, שלילת מזונות ילדים היא נדירה ומרבית התביעות בעניין זה מתקבלות. הטעם לכך הוא כי מדובר בתשלום אשר נועד לספק את צרכיהם של קטינים. התרחיש העיקרי שיכול להביא לשלילת מזונות ילדים הוא ילד סרבן, וגם אז צריכים להתקיים תנאים מסוימים על מנת שביהמ"ש ישקול זאת. 

מהו ילד סרבן וההשלכות המשפטיות

ילד סרבן הוא המסרב באופן בוטה וקיצוני להיות בקשר כלשהו עם אביו ומביע חוסר כבוד מוחלט כלפיו. אב המבקש לבטל חיוב במזונות ילדים יידרש להוכיח בין היתר שהתנהגות זו של הילד היא עצמאית, וכן שנעשו מצדו ניסיונות לשיקום הקשר שלא צלחו ובנוסף שרמת החיים של הילד לא תיפגע עקב ביטול תשלום המזונות. ניתן אפוא להבין שתביעה זו קשה מאוד להוכחה, ולכן נדרש ליווי משפטי של עו"ד מומחה לדיני משפחה על מנת שיהיה לתביעה סיכוי ממשי להתקבל בסופו של יום על-ידי בית המשפט.

ביטול מזונות במשמורת משותפת 

מקרה נוסף, ושונה מאוד מהדוגמה שהובאה לעיל, הוא מקרה שבו ניתן לבטל מזונות ילדים מחמת משמורת משותפת. כאן שלילת המזונות איננה בשל התנהגות הילד ואינה מסכנת את רווחתו. מדובר במצב שבו מתקיימים שני תנאים מצטברים: האחד, שההורים חולקים את זמני השהות עם ילדיהם באופן שווה. התנאי השני הוא שהם משתכרים שכר דומה ויכולתם הכלכלית שווה. 

במצב דברים זה, קיימת אפשרות לבטל את תשלום מזונות הילדים באופן כזה שכל הורה ישלם את ההוצאות השוטפות של הילדים כאשר הם שוהים עמו. במקרה כזה, ההורים יתחשבנו רק לעניין הוצאות חריגות ולא יהיה מעבר קבוע של תשלום מהורה אחד לאחר, אלא כאשר הדבר נחוץ. הרציונל כאן הוא שבעת קיומם של תנאים אלו אין צורך ממשי בחיוב מזונות של צד אחד כלפי האחר בעוד שטובתם ורווחתם של הילדים נשמרת כראוי. 

משרד עו"ד מתמחה בדיני משפחה כולל עורך דין גירושין הבקיא בדיני משפחה וגירושין כאחד. אנו ממליצים להיעזר בשירותינו על מנת ובמידת הצורך יש לכם עילה לביטול דמי מזונות ילדים. מוזמנים ליצור קשר  או להתקשר 04-6440444, ונשמח לעמוד לרשותכם.