חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עורך דין הסכם ממון: יצירת מסמך הוגן לשני הצדדים

עריכת הסכם ממון היא אחד הצעדים הטובים ביותר שכל זוג יכול לעשות עבורו, אפילו אם לפעמים מדובר בנושא "רגיש" או כזה שעשוי להרגיש בהתחלה כמו "שדה מוקשים". הסכם כזה יכול להעניק לבני הזוג "ראש שקט" בחיי הזוגיות שלהם ולצמצם עימותים סביב כסף ורכוש. בעתיד, הוא יכול למנוע סכסוך כלכלי ביניהם היה ויחליטו להיפרד. עורך דין הסכם ממון בונה עבור בני הזוג הסכם מפורט ומקצועי המותאם במדויק לצרכיהם הייחודיים.

אמנם לעריכת הסכם כזה בעזרת עורך דין הסכמי ממון יש לא אחת יותר משמעות וחשיבות לזוגות הממסדים את הקשר שלהם בתור "פרק ב" ו/או אחרי שאחד או שני הצדדים כבר צברו רכוש וכסף לפני הנישואים, אך זה ממש לא מחייב. גם לזוגות צעירים, בתחילת דרכם וללא רכוש רב או צבירת ממון משמעותי של אחד או שני הצדדים לקשר עוד לפני מערכת היחסים, יש הרבה מה להרוויח ויש היגיון כלכלי ואחר בתהליך מסודר ורשמי של עריכת הסכם.

עו"ד רועי גולדשטיין, המנהל ומפעיל משרד עורכי דין המספק, בין היתר, שירותי עורך דין לענייני משפחה וליווי זוגות בשירות עורך דין הסכם ממון בחיפה, מסביר אודות הנושא ומדוע כה חשוב לעשות את התהליך עם עו"ד מומחה ומנוסה בתחום.  

מה זה הסכם ממון בין בני זוג?

כשמו כן הוא, מסדיר את יחסי הממון בין בני זוג במקרה של פרידה. מטרתו העיקרית היא ליצור הבחנה בין הנכסים הפרטיים של כל אחד מהצדדים אשר יישארו בבעלותם האישית, לבין הנכסים המשותפים, אשר יחולקו בין בני הזוג באופן שווה או על פי חלוקה אחרת בה יבחרו. ללא הסכם, עלול מי מהצדדים לטעון לזכויות בנכסיו של האחר, על פי הלכת השיתוף ומכאן, הדרך למאבק משפטי ארוך ויקר היא קצרה מאוד. הסכם ממון שולל את תחולתה של הלכת השיתוף ומעניק לבני הזוג הגנה קניינית על רכושם האישי.

במיוחד כאשר מבצעים את תהליך ההכנה, ההסכמות והחתימה על ההסכם עם עו"ד הסכם ממון, מדובר למעשה על חוזה משפטי מחייב בין שני צדדים, במקרה זה שני בני הזוג. ההסכם נחתם לרוב לפני שהזוג ממסד רשמית את מערכת היחסים, בנישואים או בהליך מוכר ורשמי אחר בחו"ל. ההסכם מגדיר את חלוקת הנכסים, הרכוש, החובות ועניינים כספיים אחרים במקרה של פרידה או גירושים. כאשר כל הסכם הוא פרטני וספציפי לאותם בני זוג ואין מתכון אחד שמתאים לכולם, כי כמובן שיש המן פקטורים ופרמטרים להתייחס אליהם – עוד סיבה מדוע חשוב ומומלץ להיעזר בשירותי עורכי דין הסכמי ממון מקצוען ומנוסה.

 

מדוע כדאי לחתום על הסכם ממון?

 

השפעה לטובה על חיי הזוגיות

הידיעה כי הנושא הזה, שהינו בעל השלכות משמעותיות כל כך, מוסדר מראש, מאפשר לבני הזוג לנהל את הקשר שלהם בראש שקט וללא דאגה מה יקרה בעתיד ומה יוליד יום אם הזוגיות תגיע לסופה. נציין גם, כי עריכת הסכם ממון חיונית לא רק לבני זוג נשואים או לזוגות שעומדים להתחתן, אלא גם לידועים בציבור, אשר יכולים להיקלע לסכסוך כספי בדומה לזוגות נשואים, בשל הלכת השיתוף. באשר לידועים בציבור, יערך ביניהם הסכם הקרוי: "הסכם חיים משותפים" להבדיל מ"הסכם ממון" אך זהה לו מבחינה מהותית. הסכם ממון שנערך על פי חוק יחסי ממון ייחתם אך ורק בין בני זוג נשואים או כאלה שעומדים להינשא בקרוב.

 

מניעת סכסוך כלכלי

היעוד שלו הוא למנוע מבני זוג להיקלע למחלוקות כספיות אם הקשר יבוא לסיומו. בצעד חוזי זה הם מבטיחים לעצמם חלוקה הוגנת של הרכוש ומקלים על הליך הגירושין ככל שיהיה (בתקווה שלא יהיה).

 

במה דברים אמורים?

ובכן, בני זוג עורכים הסכם ממון כאשר הזוגיות שלהם טובה ובריאה, כאשר הם אוהבים זה את זו ורוצים רק בטובתו האחד של השנייה. במצב זה, יש סבירות גבוהה מאוד כי במסגרת ההסכם, הם יחלקו את הרכוש ביניהם באופן הוגן, הגון וראוי.

לעומת זאת, כאשר בני הזוג עומדים בפני פרידה, לרוב, הדברים יתנהלו ביניהם אחרת לגמרי, עם הרבה משקעים. כל צד ידאג לאינטרס הכלכלי הצר שלו ולא יראה את צרכיו של האחר. סיבה נוספת מדוע כדאי לחתום על הסכם בעזרת עו"ד הסכם ממון היא קיצור אפשרי של הליך הגירושין. במקרים רבים, מחלוקות בענייני רכוש הן אלו שמלבות את האש בין הצדדים ומאריכות את ההליך המשפטי לעיתים שלא לצורך. על כן, כאשר חלוקת הרכוש כבר נקבעה מראש במסגרת ההסכם, יוכלו בני הזוג לקדם באופן יעיל ומהיר יותר את הליך הגירושין.

סיבות נוספות לחשיבותו של הסכם הממון

  • הגנה על נכסים ורכוש שנצברו לפני תקופת הנישואים, בתחילת הקשר הזוגי.
  • הגנה במקרה של חובות שלא יחולו על בן הזוג השני – ההסכם לא רק קובע את חלוקת הרכוש והכסף אלא גם לגבי חובות, למשל חלוקת הנטל לגבי חובות שנצברו לפני הנישואין או במהלכם על ידי אחד מבני הזוג.
  • בהירות + ודאות – חוזה מוסכם ומוגדר המספק ודאות ובהירות בעניינים כספיים יכול להכניס הרבה שקט לקשר.
  • הגנה כלכלית לילדים ממערכות יחסים קודמות – ההסכם יכול לוודא שהילדים מפרק א' יקבלו את המגיע להם בהתאם לרצון הוריהם.
  • הסכם הממון יכול להגדיר מראש תמיכה כלכלית בבן או בת הזוג במקרה של פרידה וגירושים.
  • הגנה על אינטרסים עסקיים מסחריים למיניהם.

חשוב גם להבהיר ולתקן תפיסה מוטעית שיש לרוב האנשים. הסכם ממון לא נועד להגן רק על מי שיש לו יותר רכוש ולשמור אצלו יותר כסף במקרה של פרידה. למעשה הוא אינטרס גם, ואולי בעיקר, של הצד שנכנס לקשר ללא רכוש או עם פחות רכוש, כי הוא מאפשר לו או לה להסדיר את הנושא הפיננסי-כלכלי מראש, כולל להגן על עצמו כצד ה"חלש" יותר כלכלית.

עורכי דין הסכם ממון : מדוע מומלץ להיעזר בשירותיהם

בימינו, ניתן למצוא באינטרנט דוגמאות רבות של הסכמי ממון. אלו יכולות לתת לבני הזוג אינדיקציה כללית ולא מחייבת כיצד נראה הסכם שכזה, אולם אין להסתפק בהן ובהחלט לא מומלץ להכין הסכם לבד, עצמאית בין בני הזוג או ע"י צד אחד.

חשוב מאוד לפנות לעורך דין מומחה אשר ינסח הסכם ממון המשקף את הצרכים האישיים של בני הזוג הספציפיים, את הרצונות שלהם, את ההסכמות, על פי הנכסים שברשותם כעת וכאלה שהם עתידים לצבור. הסכם שייתן להם מענה משפטי נכון ומדויק עבורם ושגם יהיה תקף משפטית ובר ביצוע.

כאשר בני זוג בוחרים לחתום על הסכם גנרי, ללא התאמה אישית וללא ליווי משפטי מדויק, ייתכן שלא יהיה בו כדי למנוע סכסוך כלכלי בזמן פרידה – וזו המטרה העיקרית לעריכת הסכם מסוג זה. עו"ד הסכם ממון גם יסביר לבני הזוג כיצד לנהל את ההיבט הרכושי של הקשר בהתאם להוראות ההסכם כדי לשמור על תוקפו. כמו כן, עו"ד ינחה אותם בדבר העיתוי הנכון לעדכן את ההסכם בעתיד כשיחול שינוי מהותי בהיקף נכסיהם.

 

פנייה לעו"ד תעזור להסיר את החשש מהסכם הממון

אנו מכירים בכך שהסכמי ממון הם נושא רגיש, הנתפס לעיתים בתור ההיפך המוחלט מרומנטיקה וזוגיות, נושא שעשוי כשהוא מנוהל לא נכון לעורר חשדות, בעיות אמון ומשברים בין בני זוג. לכן, עצם הפנייה לעורך דין הסכמי ממון, גורם מקצועי וניטרלי אשר מלווה ומנהל את ההליך, מסירה מגננות, מפחיתה חששות מהנושא בכללותו ומאפשרת לבני הזוג לבוא לתהליך בצורה נקייה, משותפת ומוסכמת.

 

מומחיות וחיזוק תוקף משפטי

עורך דין המתמחה בהסכמי חלוקת ממון כאלו מכניס לתהליך מומחיות משפטית ומעשית, הן בהיבטים התפעוליים והטכניים של ההסכם והן בהיבטים האישיים והרגשיים בין בני הזוג. עו"ד מכיר את החוקים והתקנות, מוודא כי ההסכם עומד בכל הדרישות המשפטיות והחוקיות ועורך את ההסכם כך שיהיה בעל תוקף המשפטי המשמעותי והמחייב ביותר, מתוכן ההסכם ועד חתימת בני הזוג עליו, הפקדתו בצורה הנכונה, קבלת תוקף של פסק דין על ידי בית המשפט להסכמות המפורטות בו וכיוצא באלו.

כיצד לבחור את עורך הדין המתאים לעריכת הסכם ממון?

עקב ההשלכות המהותיות שיש לו  על בני הזוג, חשוב לבחור בקפידה את עורך הדין אשר יבנה את ההסכם עבורם. ראשית, עליו להיות מומחה בדיני משפחה ובעל ניסיון מעשי ומוכח בעריכת הסכמי ממון על מנת שיוכל לנסח הסכם איכותי הנותן מענה לכל צרכי והעדפות הלקוח, לרבות לגבי סוגיות מורכבות כמו חבויות מס שיוטלו על בני הזוג לאחר חלוקת הרכוש, עסקים או נכסים בחו"ל וכיוצ"ב. שנית, מכיוון שמדובר בהסכם בין בני זוג, על עורך הדין להיות לא רק מקצועי מאוד, אלא גם להתנהל ברגישות המתאימה לנושא מורכב ואישי כזה.

מכאן, כדאי לבחור בעורך דין עימו ניתן לדון בפתיחות, לשאול כל שאלה, להביע בפניו חששות, התלבטויות וכיו"ב. המטרה היא שההסכם יבוצע תוך הגעה להסכמות, בשקיפות ותוך שמירה על האינטרסים של שני בני הזוג יחד. עורך הדין המתאים לעריכת הסכם שכזה הוא גם מי שמקדיש את הזמן להסביר לבני הזוג את משמעויותיו של ההסכם ומוודא כי הם באמת מעוניינים בו בלב שלם ומבינים את חשיבותו והשלכותיו השונות.

 

איזה ידע וניסיון צריך שיהיו לעו"ד הסכם ממון?

בדיוק בגלל רגישות ומורכבות הנושא, קריטי לבחור בעורך דין מומחה בהסכמי ממון. מעבר להצגת ההתמחות בתחום, בררו במרחבי האינטרנט, תשאלו מכרים וחברים שכבר עברו את התהליך, בקשו המלצות וכדומה. אתם צריכים עורך דין לענייני משפחה, עם ידע וניסיון מעשי בהסכמי ממון בין בני זוג.

 

מה מבדיל בין עורכי דין "רגילים" לעורכי דין המתמחים בהסכם ממון?

  • ידע משפטי בדיני משפחה ובחוקים הרלוונטיים לחלוקת רכוש בין זוגות נשואים / ידועים בציבור. כיום, קיים צורך בידע ובמיומנות גם בכל הקשור והנוגע לדיני חברות ובעניינים מסחרים שונים, שכן סכסוכי משפחה רבים כוללים בתוכם סכסוכים מסחריים בין בעלי מניות, חלוקת זכויות בחברות משפחתיות וכו'.
  • ידע מקצועי מעשי בהתנהלות עם ומול בני הזוג בכל הנקודות הרגישות ומורכבות בהקשר להסכם הממון, פירוק "מוקשים" ביעילות ורגישות וניהול התהליך בשקיפות ותוך הגעה להסכמות.
  • היכולת המשפטית להכין ולהפיק הסכם שבאמת יהיה תקף לתקופת זמן ארוכה ככל האפשר ובעיקר כזה שיהיה ניתן לאכיפה משפטית במקרה בו יהיה צורך להפעילו ולממשו.
  • הידע להכין ולערוך אותו עם תנאים ברורים וחד משמעיים ולא יבוטל בקלות ע"י עתירה של אחד הצדדים לבית המשפט במקרה של סכסוך גירושים.

משרד עורכי דין רועי גולדשטיין בחיפה: מתמחים בהסכמי ממון!

מחפשים עורך דין הסכם ממון חיפה? משרד עו"ד רועי גולדשטיין מתמחה בדיוק בנושאים כאלו ומביא ניסיון עשיר ומוכח במאות הסכמי ממון מוצלחים וברי אכיפה ולא פחות חשוב, שזוגות שיצאו מהתהליך מחוזקים, מחוברים, עם ודאות ובהירות כשיש להם את כל הפרטים לגבי ההסכם, המשמעויות שלו, מה השלבים ומה עושים במקרה של הפעלת ההסכם.

 

מדוע לבחור בנו לניסוח ההסכם?

בגלל המקצועיות, בגלל המומחיות המשפטית, בגלל שאנחנו מנהלים את התהליך בשקיפות מלאה ותוך הגעה להסכמות תוך כדי שיח משותף, בגלל ההבנה העמוקה של עו"ד גולדשטיין וצוותו בתחום הספציפי של הסכמי ממון.

בתפיסת העולם שלנו, אנחנו רואים את השירות שלנו ואת ההסכמים הזוגיים שאנחנו מפיקים כמעין "ביטוח זוגי", שמנוסח בצורת הסכם חוזי מוסכם וידוע שמסיר אי ודאות ומתחים סביב כסף ורכוש ומאפשר לכם להתרכז במה שחשוב באמת: בזוגיות, באהבה, בשותפות ובצמיחה משותפת יחד לעבר עתיד מוצלח עשיר ומאושר מכל בחינה.

 

באילו סוגי הסכמי ממון אנחנו מטפלים במשרד?

  • ביחס לדירת מגורים שאחד הצדדים הגיע איתה לנישואין.
  • הסכם לנישואים שניים (פרק ב') של אחד או שני בני הזוג.
  • בהקשר לעסק או חברה או השקעות של אחד הצדדים שביצע טרם הנישואין.
  • לגבי תמיכה בבן/בת הזוג בעת פרידה, מזונות, ילדים, הסדרי ראיה ועוד.
  • הסכם המגדיר חלוקת ירושות המתקבלות ממשפחה של אחד הצדדים.

בפועל משרד עו"ד גולדשטיין מטפל בכל סוג והיבט של ליווי עורך דין הסכמי ממון ובכל סוגי ההסכמים, הכל בהתאמה אישית מלאה, שקיפות ומקצועיות שירותית ומשפטית חסרת פשרות.

 

האם ואיפה עורך דין יכול לאשר את הסכם הממון?

עורך דין הסכן ממון רשאי לאשרר הסכם בין בני זוג בארבע דרכים שונות:

  • בית משפט לענייני משפחה
  • אישור וחתימת נוטריון על ההסכם.
  • בית דין רבני
  • רשם הנישואין הממשלתי.

צריכים עורך דין לכתיבת הסכם ממון בחיפה?

מחפשים עורך דין גירושין שיעזור לכם לעבור את ההליך בצורה מכבדת ויפה וליצור הסכם מדויק, מותאם אישית, בר אכיפה ומותאם אליכם? משרד עו"ד גולדשטיין מתמחה בתחום זה – לפרטים נוספים ולקביעת פגישה, הנכם מוזמנים ליצור קשר באמצעות האתר, ונשמח לעמוד לרשותכם.

יובהר, כי אין במידע כאמור לעיל, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי.