חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תביעת מזונות רטרואקטיבית

תביעת מזונות רטרואקטיבית

מזונות ילדים נועדו לממן את הוצאות גידולם. על כן, כאשר ההורים אינם חיים יחד, חשוב מאוד שהאם תגיש תביעת מזונות נגד האב בזמן אמת, על מנת לדאוג לרווחת הילדים. מה קורה כאשר האם נמנעה מלעשות זאת? האם בחלוף השנים היא תהיה רשאית להגיש תביעת מזונות רטרואקטיבית נגד האב? 

מהם מזונות ילדים? 

כידוע, תשלום מזונות ילדים מטרתו לספק את צרכיהם. לרוב, סוגיה זו עולה אגב גירושין, אז, דמי המזונות נקבעים במסגרת הסכם מזונות בין הצדדים או הסכם גירושין כולל המעגן בתוכו את כל ענייני הפרידה. במצב זה, כאשר האב אינו משלם את דמי המזונות שנקבעו כסדרם, האם פועלת לגביית דמי המזונות באחת משתי דרכים: באמצעות ההוצאה לפועל או שהיא פונה למוסד לביטוח לאומי המשלם לה ישירות את דמי המזונות עד לתקרה שקבועה בתקנות. 

אולם, ישנם מקרים בהם סוגיית מזונות הילדים כלל לא הוסדרה והאם מעולם לא תבעה מן האב תשלום מזונות. סיטואציה שכזו קורית בדרך כלל כאשר בני הזוג מעולם לא נישאו והאם גידלה את הילדים לבדה מבלי שדרשה מן האב כל תשלום. אז, בחלוף מספר שנים, היא מבקשת להגיש נגדו תביעת מזונות רטרואקטיבית בעבור כל השנים שחלפו. האם תוכל לעשות זאת? 

תביעת מזונות רטרואקטיבית

בשל העובדה כי מזונות ילדים נועדו לדאוג לצרכיהם של קטינים, הפסיקה אינה שוללת חיוב האב עבור מזונות עבר. יחד עם זאת, היא מכירה בכך כי הדרישה לתשלום מזונות ילדים בדיעבד, בוודאי כאשר עסקינן בתקופת זמן ארוכה מאוד, מלווה מטבע הדברים באי צדק כלפי האב. שהרי, מדובר בסכומי כסף גבוהים מאוד המטילים נטל כלכלי עצום ופתאומי. על כן, כדי שייעתר לתביעת מזונות ילדים רטרואקטיבית, ביהמ"ש צריך להשתכנע כי האם לא הגישה את תביעת המזונות קודם לכן מסיבות מוצדקות וכי לא מדובר במקרה של חוסר תום לב. 

כך למשל כאשר זהות האב לא הייתה ידועה לאם, הרי שלא יכלה להגיש תביעת מזונות ילדים ועם גילוי זהותו, פעלה בהקדם או תוך זמן סביר להגשת תביעת המזונות. מצב זה יכול להיחשב כנסיבה מוצדקת. עם זאת חשוב לציין כי גם בנסיבות אלו, לא בהכרח שביהמ"ש יחייב את האב במלוא הסכום הנתבע. כך למשל משום שהוא עשוי לתת משקל לחוסר ההוגנות הטבוע בדרישה לתשלום מזונות עבור שנים בהן לא היה לאב כל קשר עם הילד. 

לשיחת יעוץ ללא עלות וקבלת פרטים נוספים צרו קשר עכשיו
או התקשרו: 04-644-0444

חוסר תום לב

בדוגמה שהצגנו לעיל, לא הייתה לאם אפשרות אובייקטיבית להגיש את תביעת המזונות קודם לכן. 

על כן, בבואו של ביהמ"ש לשקול את האינטרסים הסותרים, סביר להניח שיגיע לכדי החלטה שעל האב לשלם את מרבית סכום המזונות הנתבע. להבדיל מכך, ישנם מקרים בהם יכלה האם להציג לאב דרישה מוקדמת לתשלום, אולם בחרה שלא לעשות כן. בנסיבות אלו, ביהמ"ש עשוי לראות בהתנהלותה של האם כחוסר תום לב ולדחות בשל כך את התביעה.  

מדוע? כאשר מניחים על כף המאזניים את זכותה של האם לקבלת תשלום המזונות בדיעבד, אל מול הטלת חיוב כספי גדול כל כך בבת אחת על האב, יכול וביהמ"ש יקבע כי הכף נוטה לזכותו של האחרון. הנחת המוצא היא כי לו הייתה האם פונה אל האב לפני כן, הרי שהדבר היה מאפשר לו להיערך כלכלית לתשלום המזונות, צעד חיוני ביותר בנסיבות שכאלו. יתרה מכך, ייתכן מאוד כי כל ההליך המשפטי היה נחסך מן הצדדים. 

הפחתה רטרואקטיבית של מזונות ילדים

למונח תביעת מזונות רטרואקטיבית יכולה להיות פרשנות נוספת והיא האם אב יכול להפחית את דמי מזונות הילדים שנקבע לו בעקבות הלכת בע"מ 919/15. למה הכוונה? ביולי 2017 קבע ביהמ"ש העליון כי כאשר ילד בן 6 ומעלה מצוי במשמורת משותפת של הוריו, קרי, זמני שהות שווים, ההורים יחלקו בתשלום המזונות על פי יכולתם הכלכלית. עד אז נשא האב במלוא תשלום המזונות לבדו כך שמדובר היה בפסק דין מהפכני.

יחד עם זאת, ביהמ"ש לא קבע האם ההלכה החדשה תחול גם על תיקי מזונות סגורים. על כן, אבות רבים ניסו את מזלם והגישו תביעה להפחתה רטרואקטיבית של דמי מזונות הילדים שנקבעו להם. בבתי המשפט לענייני משפחה התפתחו דעות שונות ומכאן שחלק מהתביעות התקבלו וחלקן נדחו. אולם, בינואר 2021, הכריע ביהמ"ש העליון בשאלה זו וקבע כי ההלכה אינה חלה רטרואקטיבית. 

זקוקים ליעוץ משפטי של עורך דין גירושין שידאג לאינטרסים שלכם? משרד עו"ד גולדשטיין מתמחה בדיני מזונות וידאג לאינטרסים שלכם. אנו ממליצים להיעזר בשירות מקצועי ובעורך דין מיומן שיעניק לכם את השירות הטוב ביותר והמקצועי ביותר לטיפול מהיר ומקצועי. מוזמנים ליצור קשר  עימנו או להתקשר 04-6440444, ונשמח לעמוד לרשותכם.