חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יפוי כוח מתמשך

ההליך המשפטי והבירוקרטי מאפשר לכל אדם בוגר להגדיר מראש מי האדם אשר יוכל לקבל עבורו החלטות מעשיות, במגוון נושאים, אם וכאשר אותו אדם מייפה כוח כבר לא יוכל לקבל החלטות אלו בעצמו, מסיבות כאלו ואחרות.

זהו נושא חשוב, אפילו שהוא לא "נעים" במיוחד, והוא אכן זוכה ליותר מודעות ציבורית בשנים האחרונות וליותר הליכים כאלו המושלמים מול הגורמים הרשמיים הרלוונטיים. חשוב להבין מראש שהמסמך יכול להיות מותאם אישית מבחינת הגדרות ברורות לגבי מהות ההחלטות שמיופה הכוח יהיה רשאי לקבל ובהחלט אפשר גם להגדיר חופש פעולה מבוסס שיקול דעת למיופה הכוח. כמו כן היום הליך סטטוטורי כזה תקף גם כאשר מוגדר כי אדם אינו כשיר משפטית – ואז מיופה הכוח פועל ומקבל החלטות כחלופה למינוי אפוטרופוס מטעם המדינה למשל.

יפוי כח מתמשך חסרונות ויתרונות
Image by espartgraphic from Pixabay

התיקון בחוק שחולל שינוי משמעותי

בחודש מרץ 2016 הוכנס תיקון מס' 18 ל'חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות'. התיקון לחוק הוותיק שנחקק ב-1962, הכניס לחיינו את המונח 'יפוי כוח מתמשך' וחולל מהפכה בשירות המשפטי לאזרח. למעשה, לא מוגזם לטעון שנוהל זה קידם את כל נושא חופש הפרט וזכות האדם על גופו בישראל. מכאן ששווה להכיר את המנגנון הייחודי הזה ולהבין שהוא הרבה יותר מסתם מונח משפטי.

כדי להבין את גודל השינוי, כדאי להבין מה היה המצב המשפטי ומה היתה מציאות החיים הפרקטית לפני מרץ 2016. 'חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות' משנת 1962 הגדיר שניתן למנות לאדם בוגר אפוטרופוס: כאשר מגבלה פיזית מונעת ממנו לדאוג לענייניו או כאשר הוא נמצא בלתי כשיר משפטית בשל מגבלה נפשית או מנטלית. בסיטואציות בהן אדם אינו בדעה צלולה או שנמצא במצב פיזיולוגי שאינו מאפשר לו לקבל החלטות (הן במישור הניהולי פיננסי של נכסיו והן לגבי אופן הטיפול הרפואי או הפיזי בו), מינוי אפוטרופוס הוא עניין חיובי ומתבקש. אחרי שזה נאמר, המצב הזה הפקיע מאנשים את השליטה בגורלם. פעם לא היתה ברירה אחרת. היום, בזכות ייפוי הכוח המתמשך, המצב השתנה – לטובה.

לפני כשנה נכנס לתוקפו תיקון חשוב נוסף בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. התיקון מאפשר מינוי אפוטרופוס לכל אדם שיחפוץ בכך, בהליך פשוט יחסית ומקוצר, על ידי עו"ד ללא פניה לבית המשפט.

איך השפיע התיקון הזה על המציאות ומה ניתן לעשות כדי למנוע ניצול לרעה של החוק?

עורך הדין רועי גולדשטיין, מומחה לתחום. מלווה בתהליך עריכתו של יפוי כוח מתמשך והינו מוסמך לכך ע"י האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים, מסביר היום אודות ההליך, משמעויותיו וההיבטים המעשיים שלו.

מה זה יפוי כח מתמשך?

כאמור, ההסבר הפשוט ביותר הוא שזהו הליך בעל תוקף משפטי שנותן לאדם את היכולת להחליט מראש מי יטפל בעניינים אישיים שונים ויקבל החלטות עבורו ובאיזו אופן קבלת החלטות זו תבוצע, בנקודת הזמן בה אותו מייפה כוח כבר לא יוכל לנהל דברים אלו בעצמו.

משמעותו היא למעשה לדאוג מבעוד מועד שיהיה מי ש"ינהל את העניינים" ויקבל החלטות התואמות לרצון האדם שלגביו ההחלטות והצעדים רלוונטיים בעת מצב שבו אדם מאבד את הכשירות המשפטית שלו ואינו יכול עוד לדאוג לעצמו. זאת ללא קרבות משפטיים ומשפחתיים על זהות האפוטרופוס מבלי שיש לאדם עצמו את היכולת להגיב או להתגונן כראוי.

הדבר מספק לאדם יכולת לתכנן את עתידו, לקבל החלטות ולהותיר הוראות (שהן בעלות תוקף משפטי), במצב בו כבר לא יהיה כשיר פיזית או מנטלית לקבל החלטות כאלה בעצמו. זה נשמע עניין קטן, אבל עבור המון אנשים שבשל מחלה או תאונה מוצאים את עצמם במסלול של התדרדרות פיזית ומנטלית, המנגנון המשפטי הזה מאפשר לשלוט על עתידם ולסיים את חייהם בכבוד ובתנאים שהם הכתיבו מבעוד מועד.

בהתאם לחוק החדש יכול אדם לקבוע מראש מי ימונה כאפוטרופוס במצב שבו הוא יאבד את כשירותו.
כאשר בפועל, ניתן לנסח מבעוד מועד הנחיות וכללים שיהיו מחייבים ובעלי תוקף משפטי מדובר במסמך שנערך על ידי עורך דין שהוסמך לבצע את ההליך, ובו מפורט כיצד מעוניין מבקש היפוי, שיתנהלו ענייניו במקרה שהוא לא יהיה כשיר נפשית או גופנית לנהל אותם. המסמך הזה נחתם על ידי מייפה ומיופה הכל (ומאומת על ידי עוה"ד המוסמך לכך) ובסיום ההליך, מקבל תוקף משפטי מחייב. הנחיות אלו רלוונטיות, גם אם הוא בין החיים כמובן.

בדף הבא, באתר משרד המשפטים – האפוטרופוס הכללי והממונה על ענייני ירושה ניתן לצפות בסרטון הסבר בנושא עריכה והפקדה של יפוי כוח מתמשך.

מה זה יפוי כח מתמשך
Image by azerbaijan stockers on Freepik

למה צריך יפוי כוח מתמשך ולמי הוא נועד?

הצורך המשפטי והאישי בתהליך מסודר, מוגדר ורשמי הוא כדי לאפשר לאנשים להגדיר מי ואיך הם רוצים שינהלו את ענייניהם השונים כאשר הם כבר לא יוכלו לקבל החלטות בצורה מושכלת או רציונלית. עניין הרצון האישי הוא חשוב ומהותי כאן – החוק בא להתאים את עצמו למציאות היום ולכך שלאנשים צריכה להיות הזכות לקבוע מי, איך, כמה ולמה ינהלו את הענייני השונים שלהם – בעצמם ומראש וגם בלי מעורבות של בית משפט.

תודות לכך, כל אחד יכול (בהליך פשוט וקצר) לשלוט על עתידו אם, חלילה, בעתיד מצבו הרפואי יתדרדר ויגיע למצב בו לא יוכל לקבל החלטות בעצמו. המנגנון הזה מאפשר למבקש, לקבוע בעצמו מי יהיה האפוטרופוס שלו, אך יותר מזה, הוא מאפשר לו גם לשרטט מתווה מפורט ומחייב משפטית (גם כלפי מיופה הכח שלו) על אופן ניהול כלל ענייניו ונכסיו (ובהקשר הזה המסמך מאוד דומה ל'צוואה') ולאפשר לכל אדם בגיר להגדיר בצורה רשמית ומחייבת משפטית ותוך הכנה מראש של "המערכת" המשפחתית והרשמית. בנוסף, אותו אדם יוכל לקבוע מתווה טיפול רפואי המגדיר איפה ואיך הוא יקבל טיפול רפואי והאם הטיפול הזה יוגבל לטיפול תומך או שהוא מעוניין גם בטיפול מאריך חיים והחייאה.

המסמך הרשמי המייפה את כוחו של אדם מוגדר או כוחם של כמה אנשים מוגדרים לגבי נושאים שונים לבל החלטות לגבי האדם הממנה מיועד להסדיר את הנושא מראש וללא הליך משפטי בבית משפט, כך שההכנה מראש הזו מפשטת את העניין עבור האדם עצמו, עבור בני משפחתו וגם עבור המדינה וגורמים שונים.

מה כולל הסדר יפוי כוח מתמשך?

במסגרתו יכול אדם לקבוע מי יטפל בענייניו האישיים וברכוש שישאיר אחריו.

כמו כן יקבע באיזה אופן הוא מעוניין שהדברים יטופלו – עם אפשרויות נרחבות להתאמה אישית מלאה של הבקשות, התנאים והנושאים שיטופלו ע"י מיופה הכוח. זוהי עוד סיבה מדוע חשוב לבצע את התהליך בליווי עורך דין מוסמך ליפוי כוח מתמשך מטעם האפוטרופוס הכללי.

בהקשר לשאלה מה זה יפוי כח מתמשך ומה הוא כולל, נגדיר את הנושאים השונים שמסמך משפטי מחייב זה יכול לכלול – כאשר ניתן להתייחס ולהעניק יפוי כוח רק לגבי חלק מהנושאים או לגבי כל הנושאים וגם רק לאדם מוגדר אחד או לכמה אנשים, כולל כשכל אחד אחראי על נושא מסוים או שמוגדר מיופה כוח כגיבוי למיופה הכוח הממונה הראשון.

ניתן להגדיר במסגרת טופס יפוי כוח מתמשך בדיוק מה תהיינה הסמכויות של מיופה או מיופי הכוח, מהן דרכי הפעולה ואופן קבלת ההחלטות לגבי האדם הממנה וגם מתי מיופה כוח מוגדר כבר לא יהיה באותה הגדרה ולמעשה יסיים את תפקידו כמיופה כוח ממונה והסמכות תועבר לאדם אחר מוגדר מראש.

עורך דין יפוי כוח מתמשך מוודא שכל ההיבטים והפרטים הנדרשים מופיעים ומפורטים כמו שצריך במסגרת עריכת יפוי כוח מתמשך לפי כל "כללי הספר", כדי שלא להשאיר לקונות, דברים אל ברורים או מקרים שבהם יהיה ספק ועשוי להתעורר סיבוך משפטי. המטרה היא ליצור ודאות בנושא מורכב ושבמהותו הוא מורכב מלא מעט אי-ודאות, לכן הדיוק וההקפדה הם קריטיים כדי שכל מה שצריך להיות כלול ומוגדר, אכן יהיה כזה באמצעות טופס יפוי כוח מתמשך מקוון אשר מופקד אצל האפוטרופוס הכללי.

יפוי כח מתמשך מקוון יתרונות
Image by pressfoto on Freepik

מי רשאי לקבל ולבצע יפוי כוח מתמשך?

מבחינת החוק, כל אזרח בוגר, מגיל 18 ואילך שנחשב כשיר משפטית ונמצא בדעה צלולה בזמן ביצוע ההליך יכול לגבות את עתידו באמצעות כלי זה. חשוב לציין שלא רק מי שמבקש להנפיק את היפוי, להלן: 'הממנה', צריך לעמוד בקריטריונים האלה; הם תקפים גם עבור מי שהממנה בחר להיות מיופה הכוח מטעמו בתפקיד האפוטרופוס, להלן: 'הממונה'. נציין שניתן למנות יותר ממיופה כוח אחד וניתן להגדיר גם 'ממונה מחליף', למקרה ומיופה הכוח המקורי יהיה מנוע או מוגבל מביצוע התפקיד והמטלות הכרוכות בו.

מתי יכנס לתוקף?

למרות שהחוק החדש מאפשר לבצע את ההליך ללא מעורבות בית משפט, מיופה הכוח לא חופשי לעשות כרצונו ובטח לא להחליט לבד מתי הממנה מייפה הכוח אינו כשיר. יש הליך מסודר שרק אחריו הייפוי נכנס לתוקף מעשי וצריך להודיע רשמית לכמה וכמה גורמים ולרוב גם לקבל חוות דעת רפואית המאשרת כי האדם הממנה כבר אינו כשיר ואינו מבין בנושא המוגדר בייפוי הכוח.

רק אם וכאשר הממנה יאבד את היכולת לקבל החלטות בעניינו או להביע רצון ברור ומודע, למעט בענייני רכוש כפי שיפורט בקצרה בפרק הבא.

למען הסר ספק, בעניינים רפואיים ואישיים ייפוי הכוח יכנס לתוקף רק בשלב שבו הממנה חדל להיות מסוגל להבין בדבר, ורק במקרה כזה מיופה הכוח יקבל את הסמכות המשפטית לפעול בהתאם לייפוי הכוח ובהתאם להוראותיו של הממנה.

כך לאחר הגעה להחלטה של מיופה הכוח ומשפחת הממנה (אם יש הגדרה כזו בהסכם!) ו/או קבלת חוות דעת רפואית לגבי אי כשירות הממנה, יש להודיע לאדם עצמו, למנהל מעון בו הוא שוהה, לקרובי משפחה אצלם גר הממנה, לאנשים שנקבע מראש שיש ליידע אותם וכמובן לאפוטרופוס הכללי דרך הצהרה ספציפית וצירוף מסמכים מתאימים.

נציין כי לאחר שההסכם הופקד ואושר, הוא תקף ואין לו תאריך תפוגה. אך יש לדעת שניתן לבטל הסכם שכזה, בין אם דרך בקשה ישירה של מייפה הכוח עצמו ובין אם אחרי כניסתה לתוקף של ייפוי הכוח ע"י גורמים המוגדרים זכאים להגיש לבית המשפט בקשה לביטול ייפוי הכוח

איזה קהל בפועל משתמש במסמך המשפטי הזה?

בפועל, רוב האנשים שיינקטו בצעד יהיו בעיקר אנשים מבוגרים שחוששים שמצבם הבריאותי ידרדר והם עלולים להיות פחות חדים בהתנהלותם השוטפת, שמחליטים להיערך ולקחת שליטה על האופן בו הם מעוניינים להעביר את חייהם הבוגרים. ההליך הזה מקובל ונפוץ גם בקרב אנשים צעירים יותר שלוקים במחלות שונות, שהפרוגנוזה הצפויה שלה היא אבדן הכשירות הפיזית או המנטלית. פלח נוסף שמשתמש בו הוא אנשים שעובדים במקצועות מסוכנים, בהם תאונה קשה שעלולה להסתכם במצב של חוסר כשרות פיזית. זוהי הוא הדרך שלהם להבטיח לעצמם שליטה על גופם, גם בתרחיש קיצוני מהסוג הזה.

יחד עם זאת, ראוי להבהיר כי ניתן ואף רצוי לערוך אותו בכל גיל ולכל אדם, זאת כדי לשלוט, ככל שניתן, על האופן שבו ינוהלו ענייננו האישיים והרכושיים בעת הצורך.

אחרי שהסברנו עבור מי ההליך רלוונטי,  נקדיש כמה מילים לאיש המקצוע המוסמך לבצע אותו. רק עורך דין שאינו בעל עניין או נגיעה אישית במקרה ושעבר הסמכה מיוחדת מטעם משרד המשפטים, יכול לבצע את ההליך. בדרך כלל עורכי הדין שעוברים את ההסמכה הם עורכי דין לענייני משפחה, כמו למשל כותב מאמר זה,  עורך הדין רועי גולדשטיין, שנמנה על בוגרי קורס ההסמכה הראשון של עריכת יפוי כוח מתמשך ומעורכי הדין הראשונים בישראל ששילב את השירות הזו כחלק מהפרקטיקה המקצועית השוטפת שלו.

אלו הסוגים השונים של יפוי כוח מתמשך:

עניינים רפואיים

יפוי כח רפואי מתייחס למשל לסוגי טיפולים, מיקום הטיפולים, גורם מטפל, האם לעבור טיפול מסוג מסוים או מסוג אחר, אשפוז במוסד כזה או אחר ושלל נושאים רפואיים המצריכים החלטה ואישור של המטופל – או מיופה הכוח שלו במקרה להלן. החלטות לגבי רצונות פי חוק החולה הנוטה למות מצריכות עריכת הסכם ייפוי כוח מיוחד ואחר, הנוגע לצעדים רפואיים לחולים הנוטים למות. מכסה את כל הסוגיות והדילמות הכרוכות בטיפול רפואי עתידי לו הממנה יידרש בזמן שלא יהיה כשיר לקבל החלטות כאלה בעצמו.

עניינים אישיים

רווחה יומיומית, צרכים בסיסיים ומיוחדים, הוצאה ממקום מגורים, נושאים גופניים, נפשיים, שעות הפנאי, מקום מגורים (להישאר בבית עם טיפול צמוד או לעבור לבית אבות/דיור מוגן), האם לקחת מטפל או מטפלת זרים או לא, היבטים תעסוקתיים וכיוצא באלו.

ענייני רכוש וכספים

טיפול בנכסים, החלטות ופעולות לגבי התחייבויות, רכוש, חשבונות פיננסיים, כספים, עיזבונות וירושות, מה לעשות עם נכסים פיזיים כמו דירה, מדיניות ניהול כספים אישיים, ביצוע פעולות בנקאיות ו/או פיננסיות, התנהלות של עסקים פרטיים, מתן כספים למשפחה וכיוצא באלו.

  • הגדרת אדם אחד או כמה אנשים כמיופה כוח מוגדרים ועם חלוקת סמכויות ביניהם, כולל אפשרות למנות מיופה כוח חלופי.
  • חריג: הפעלתו בענייני רכוש אפשרית באישור הממנה מיד לאחר שניתן או במועד מאוחר יותר. במידה שהממנה ביקש להפעילו בזמן שהוא מסוגל להבין בדבר ובעל כשירות משפטית מלאה, יהיה דינו כדין ייפוי כח שניתן לפי חוק השליחות.

אפשר להגדיר בו הגדרות פרטניות לגבי טיפול בנושאים ספציפיים ואפשר להשאיר שיקול דעת למיופה הכוח. התאמה אישית מלאה, כמו שאמרנו.

דוגמאות

בין היתר ניתן לקבוע בהסדר היכן יתגורר המייפה לאחר שיאבד את צלילותו (האם בביתו, במוסד, אצל קרוב משפחה או בכל מקום אחר ומה התנאים להוצאתו מביתו), מי יטפל בו בעת הצורך ובאיזה אופן, אילו טיפולים רפואיים יסכים או לא יסכים לקבל ועוד.

ניתן להסדיר גם את ענייני הרכוש והכספים, כגון: היכן יושקע (אם בכלל) כספו של המיופה, אופן הטיפול בנכסיו, בניירות ערך במידה והוא מחזיק, טיפול לגבי נכסי נדל"ן ועסקים, השקעות קיימות וכדומה (חלק מן הפעולות מותנות בהסמכה מפורשת בייפוי הכוח או באישור בית משפט).

ההסדר מאפשר למשל לקבוע מגבלות מסוימות על מהות ואופן הטיפול בתחומים מסוימים, להגביל את הטיפול לאנשים ספציפיים, לקבוע סכום חודשי קבוע שיימשך לצורך הטיפול באדם או בנושא מוגדר, לקבוע סכומי כסף למתנות למשפחה או כל דבר אחר שהמייפה מוצא לנכון.

מטרת ההסדר הזה היא בראש ובראשונה לשמור על כבוד האדם המייפה ולאפשר לו ליישם את רצונותיו ובקשותיו באופן מכובד והולם, גם כאשר אינו יכול יותר לקבל את ההחלטות בעצמו.

איך ההליך מתבצע?

רק עו"ד בעל הכשרה והסמכה מיוחדות רשאי לערוך הסכם יפוי כוח מתמשך ולהגיש אותו לרשות המתאימה. תהליך הכנתו מלווה בהמון הסברים לגבי מהות ומשמעות, וידוא כי מייפה הכוח מבין ומודע לכל מה שצריך והגדרה ממוסמכת של ההגדרות המקיפות והאישיות במסגרת ייפוי הכוח.

לאחר השלמת התהליך המורכב של הכנת ההליך, איסוף ומילוי שלל המסמכים הדרושים ע"י המדינה ומעבר כמה פעמים לראות שכל ההגדרות נמצאות בפנים והכל טופל כמו שצריך ולשביעות רצונו של מייפה הכוח, עורך הדין מגיש את הבקשה באמצעות טופס יפוי כח מתמשך מקוון לאפוטרופוס הכללי ומפקיד אותו.

לצפייה בטופס יפוי כוח מתמשך לדוגמא –

לחץ על התמונה >>

השלב האחרון בהליך:

שהופך את העניין לרשמי ותקף משפטית הוא אישור ע"י אגף האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים. באופן כללי, ייפוי הכוח הופך מעשי ונכנס לתוקף רק כאשר האדם מייפה הכוח לא מסוגל יותר להבין בנושא שלגביו קיימת הגדרה במסמכי הייפוי.

כל זה נשמע פשוט ותמציתי, אך למעשה ההליך מורכב וארוך יותר וכמובן מחייב דיוק והקפדה חסרת פשרות על פרטים והגדרות ולא אחת מדובר גם על הליך בעל משמעויות רגשיות ומשפחתיות מורכבות למייפה הכוח ולעוד צדדים המעורבים.

איזה גורמים מעורבים בעריכה?

לכל הפחות, אלו הגורמים המעורבים בתהליך של עריכת הסכם והסדר משפטי מחייב הנוגע לקבלת החלטות לגבי שלל נושאים והיבטי חיים:

  • האדם הממנה שמגדיר מי יהיה מיופה או מיופי הכוח שיוכל לקבל לגביו החלטות בנושאים שונים ומוגדרים כאשר אותו ממנה כבר לא יהיה כשיר רפואית / תפקודית לקבל החלטות אלו.
  • עורך דין המוסמך לנושא ועבר הכשרה אצל האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים.
  • האדם שאותו מגדירים בתור מיופה הכוח – מן הסתם הוא צריך להיות שותף לתהליך, להסכים להגדרתו כמיופה כוח ולהבין את כל המשמעויות וכובד האחריות. כמובן שיכולים להיות כמה אנשים שיוגדרו מיופי כוח.
  • האפוטרופוס הכללי הממשלתי – הגוף המנהל ומפקח על הנושא של הפעלת יפוי כוח מתמשך ואשר אצלו מפקידים את המסמך – רק הפקדה מקוונת מלאה ומסודרת של המסמך המשפטי תקנה לו תוקף משפטי מחייב ורשמי.

נציין כי אם מדובר רק על יפוי כח רפואי וללא נגיעה לנושאים אישיים ו/או כלכליים, ניתן לערוך את ההסדר ולהגדיר מיופה כוח גם מול רופא, פסיכולוג, עובדת סוציאלית וגם בעזרת כל עורך דין.

האם ניתן לקבוע בייפוי הכוח המתמשך שכר למיופה הכוח והחזר הוצאות?

הממנה רשאי לקבוע כי מיופה הכוח יהיה זכאי לקבל שכר. על הממנה לציין בייפוי הכוח באופן מפורש את גובה השכר שישולם לו.

כמו כן, מיופה הכוח יהיה זכאי לנכות מנכסי הממנה הוצאות סבירות שהוציא עת פעל בהתאם לסמכויותיו שהוקנו לו בייפוי הכוח המתמשך,  וזאת בהתאם לסעיף 32יב(ב) לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962.

כיצד ניתן למנוע ניצול לרעה של ההליך? ומהם חסרונותיו?

היתרון הגדול של הסדר זה, עלול להיות גם אחד מהחסרונות של יפוי כח מתמשך. עקיפת הפנייה לבית המשפט והיעדר פיקוח מצידו עשויים לגרור ניצול של המיופה על ידי הקרובים לו והתנהגות בחוסר תום לב.

מי מפקח על התהליך?

ראשית כל האגף המתאים במשרד המשפטים מפקח על כל בקשה המגיעה אליו, בוחן אותה בצורה מעמיקה ומקצועית ומוודא שהיא תקינה גם בירוקרטית אך גם עניינית ומהותית. ויש גם הליך מסודר של כניסת ייפוי הכוח לתוקף.

הפקדה פיזית או מקוונת מלאה ע"י עורך דין יפוי כוח מתמשך

החוק קובע במפורש כי כדי שההסדר יהיה מוכר ותקף משפטית, יש להפקידו באופן מלא אצל האפוטרופוס הכללי. חלק מהתהליך הזה הוא דיגיטלי אך בנסיבת מסוימות יש מרכיב פיזי מחייב.

הפקדת יפוי כוח מתמשך אם היא מבוצעת על ידי הממנה עצמו חייבת להתבצע פיזית על ידי הגעה של הממנה למשרד האפוטרופוס הכללי והפקדת מסמך מקורי של יפוי הכוח.

אם ההפקדה מבוצעת ע"י עו"ד, התהליך יכול להתבצע במלואו מרחוק ועם חתימה דיגיטלית רשמית של עורך הדין. בכל מקרה עורך הדין נדרש לשלוח לאפוטרופוס הכללי עותק מקורי מלא וחתום גם בצורה פיזית.

כך נראה מסך הכניסה לאתר האפוטרופוס הכללי המאפשר הגשת מסמכים וביצוע פעולות בצורה אנטרנטית:

הגשת מסמכים לאפוטרופוס
צילום מסך אתר "האפוטרופוס הכללי"

באילו נסיבות יפוי כוח מתמשך פוקע?

במסגרת עריכת הסדר יפוי כוח רפואי או מתמשך כללי ניתן גם להגדיר – באמצעות הממנה כמובן, ובעזרת עורך דין – הוראות ומקרים מסוימים בהם ייפוי הכוח פוקע וכבר הופך לבלתי תקף משפטית.
לא תמיד מכניסים סעיף כזה למסמך ואם אין הגדרת פקיעה פרטנית, המינוי נותר בתוקף עד פקיעתו מטעמים משפטיים "טבעיים" או ביטולו.

*כן יש לומר ולהדגיש כי חלק מהתוקף של המסמך מפוקח ומושג בכך שאחת לשלוש שנים יש לשלוח הודעה לאפוטרופוס הכללי (דרך הודעה חוזרת למכתב מהאפוטרופוס הכללי) במקרה שהממנה כבר לא רוצה שמי שמוגדר מיופה הכוח שלו יחזיק בסמכות המשפטית לקבל לגביו החלטות. אם לא מודיעים אחרת, התוקף נשמר.

לצד היכולת כאמור של ממנה מיופה הכוח במסגרת עריכת הסדר יפוי כח מתמשך מקוון לקבוע הוראות לגבי פקיעת תוקף ההסדר, החוק עצמו קובע מצבים בהם כוחו של ייפוי הכוח פוקע:

  • אם הממנה נפטר או לחלופין מיופה הכוח עצמו נפטר ולא מוגדר מיופה כוח אחר כגיבוי. נציין כי אם הממנה נפטר ואין הגדרה משפטית אחרת, אז מיופה הכוח רשאי להמשיך לקבל החלטות לגבי נושאים שעבורם הוגדר כאחראי, למשל ביצוע תשלומים וכו', וזאת למשך 90 יום לאחר הפטירה.
  • אם מתרחש או מתקיים תנאי מוגדר משפטית המונע ממיופה הכוח המוגדר לשמש ככזה, ייפוי הכוח המתמשך פוקע – למשל פשיטת רגל כלכלית, מיופה הכוח עצמו הופך לבלתי כשיר רפואית.
  • אדם המוגדר מיופה כוח עבור אדם אחר יכול לבקש בעצמו להפסיק להיות מוגדר מיופה הכוח, בהודעה רשמית לאדם הממנה ולאפוטרופוס הכללי.
  • אם מיופה הכוח היה או הייתה בן או בת הזוג של הממנה אבל אחרי עריכת הייפוי הזוג התגרש, אז פוקע גם ייפוי הכוח באופן אוטומטי ואלא אם הוגדר אחרת פרטנית במסמך המינוי.

מתי מתרחש ביטול יפוי כח מתמשך ומה ההבדל לעומת פקיעתו?

להבדיל מפקיעת התוקף , ישנם מצבים בהם מתקיים תהליך ביטול והוא לא "רק" פוקע, מצבים המוגדרים בחוק. הדבר קורה במקרים הבאים:

  • ממנה ייפוי הכוח יכול להודיע בכתב למיופה הכוח כי הוא מבטל אישור יפוי שניתן והגודר לו. תוקפו של הביטול הוא מיידי עם מסירת ההודעה הרלוונטית.

במובנים מסוימים ותלויים במקרה, אין הבדל משמעותי או מהותי בין ביטול יפוי כח מתמשך לבין פקיעתו. זה תלוי נסיבות והיבטים שונים. כן יש לומר כי בעוד שלממנה יש זכות ויכולת כלשהי להתחרט על ביטול ייפוי הכוח ולהחזיר אדם להיות מוגדר מיופה כוח (דרך הגשת בקשה לבית משפט), במצב ההפוך זה לא אפשרי. קרי, אם מיופה הכוח מבקש להפסיק להיות מיופה ולצאת מתפקידו זה, הוא לא יכול להתחרט ולחזור להיות מיופה כוח.

עלות ייפוי כוח מתמשך

מכיוון שמדובר על הליך רשמי המחייב גם עבודה צמודה עם עורך דין יפוי כוח מתמשך וגם הפקדה אצל האפוטרופוס הכללי כדי שיהיה למסמך תוקף תקף וקביל משפטית, יש לו גם עלות. העלות היא גם אגרות עקב הגשה דיגיטלית של המסמך המוגש לאפוטרופוס הכללי וגם עלויות לעורך הדין המלווה ומנהל את התהליך.

בחוק או בחוקים של לשכת עורכי הדין לא מוגדר תעריף יפוי כח מתמשך ספציפי-מינימלי לגבי ניהול  והגשה לגורם הממשלתי המתאים. אך לשכת עורכי הדין כן פרסמה לפני מספר שנים נייר עמדה שבו היא מגדירה המלצה כי שכר הטרחה יהיה לפחות 5,000 ש"ח להסדר יפוי כוח לאדם אחד או לפחות 7,500 ש"ח כאשר ההסדר מבוצע עבור בני זוג.

ייעוץ המשפטי - למה חשוב לבחור עו"ד מנוסה בעריכת יפוי כוח מתמשך?

לאור מורכבות הנושא וחשיפתו המסוימת לפרצות במסגרת ההסכם, יש חשיבות מכרעת לקבלת ייעוץ משפטי איכותי טרם עריכתו, ולליווי מקצועי לאורך כל ההליך. עורך דין שהוכשר לכך באופן ספציפי מכיר את החוק על בוריו, כולל האותיות הקטנות, ידע להציג בפני הצדדים את כל הדילמות השונות והאפשרויות החוקיות העומדות בפניהם, וכן לספק חוות דעת אובייקטיבית ומהימנה שתשקף את מערכת השיקולים של מייפה הכוח.

כאמור, רק עורך דין שעבר הכשרה והסמכה מטעם האפוטרופוס הכללי רשאי לערוך יפוי כוח מתמשך. בסופו של יום מעבר להליך הבירוקרטי שעורך הדין יבצע, הדבר החשוב ביותר והאחראי ביותר כלפי הממנה ורצונו, הוא להבין את הסיטואציה לאשורה ואת המשמעות האמיתית של תרחיש הקצה עבור הממנה והמעגל הסובב אותו. כעורך דין שמתמחה בדיני משפחה, אמליץ לערוך ייפוי כוח מתמשכים כאשר לפעמים, למרבה הצער, אנו מתבקשים במשרד לייצג בנושא זה גם בבית המשפט.

מדובר על נושא מאוד מורכב, עם המון ניואנסים, הגדרות והיבטים שצריך להכיר, מכל צדדיו. לכן מומלץ וחשוב להיוועץ בעורך דין מומחה ומוסמך לנושא כדי לקבל את התמונה המלאה ואת הליווי האידיאלי עבורכם!

עורך דין יפוי כוח מתמשך בדיון בחדר ישיבות
Image by katemangostar on Freepik

דוגמא למקרה מורכב שמטופל בימים אלה ע"י משרדנו – עורך דין רועי גולדשטיין

אחד התיקים שמשרדנו מנהל בימים אלו, בבית המשפט לענייני משפחה בקריות, הוא סכסוך בין 3 אחים בוגרים, במסגרתו טוען אח אחד ששני האחים האחרים החתימו את האם על ייפוי כוח מתמשך בשלב בו היא כבר לא היתה כשירה ואז רוקנו את חשבונה ללא ידיעתו ועשו שימוש לרעה בייפוי הכוח.

כחלק מבחינת הטענה, בית המשפט מינה מומחה גריאטרי שילמד את המסמכים הרפואיים של האם ויבחן את כשירותה בזמן החתימה.

חשוב לציין! שאם יפוי הכוח המתמשך היה נערך תוך בחינה מעמיקה יותר של הסיטואציה, סביר להניח שהיה ניתן להימנע מהתסבוכת המשפטית שמעמיקה את הסכסוך המשפחתי, שקרוב לוודאי הוא עניין שהאם הממנה הייתה שמחה לחסוך אותו. כאשר ייפוי כוח משפטי נערך באופן אחראי ומקצועי, חלק מהתכלית היא דווקא למנוע מקרים ומחלוקות מהסוג הזה.

למידע נוסף, אתם מוזמנים לפנות אלינו במשרד עורכי הדין רועי גולדשטיין, מומחים לענייני משפחה וירושה.

סיכום

ניתן לומר כי התיקון שחל בחוק יצר מהפכה בעולם האפוטרופסות והשיב לאדם במידה רבה את השליטה על חייו, גם כאשר אינו יכול לקבל החלטות בכוחות עצמו ואינו כשיר מבחינה משפטית. הליך זה דורש תכנון מדוקדק ומקצועי, כדי למצות את כל הזכויות העומדות לנו בדין, מבלי להזדקק לחסדיהם של אחרים, ולמנוע ניצול של אותן זכויות לרעת האדם.

צריכים סיוע בנושא או ייעוץ משפטי לגבי מקרה ייפוי כוח במשפחה? צרו קשר עם עורך דין לענייני משפחה בחיפה מוסמך ממשרדנו עו"ד גולדשטיין וקבעו פגישת היכרות וייעוץ ראשונית.

יובהר, כי אין במידע כאמור לעיל, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי.