חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מהו תפקידו של עורך דין צבאי?

ככלל, אזרחי מדינת ישראל שווים כולם בפני החוק וחייבים למלא אחר הוראותיו, בין אם הם משרתים בצה"ל ובין אם הם אזרחים מן השורה. יחד עם זאת, בצה"ל מתקיימת מערכת שיפוט ואכיפה ייחודית, המותאמת לצרכי הצבא ולאופיו. מערכת שיפוט ואכיפה זו כוללת, מלבד את המשטרה הצבאית, גם את הדין המשמעתי ואת בתי הדין הצבאיים, בהם יופיע עורך דין צבאי כסנגורו של החייל העומד למשפט. הצורך במערכת שיפוט צבאית נפרדת נובע מאופיה של מסגרת נוקשה וסגורה כמו צבא, והיא פועלת מכוח חוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955. סגנון ההתנהלות האופייני לצה"ל מצריך, מטבע הדברים, דיני משפט הכוללים התייחסות לכלל המרכיבים הבאים לידי ביטוי בסיטואציות משפטיות שבהן מעורבים חיילים, ושאינן בהכרח משקפים את עולם המשפט האזרחי.

דין משמעתי: עורך דין צבאי לא רשאי לייצג את החייל

שיפוט במסגרת של דין משמעתי מתקיים בדרך כלל במקרים פחות חמורים, לרוב בעבירות משמעת, בהן נוקט צה"ל בגישה לפיה יש להעניש את החייל במסגרת היחידה. בהליך זה השופט יהיה קצין שיפוט זוטר או בכיר, לפי העניין, ומכיוון שההליך אינו פלילי החייל אינו זכאי לייצוג על ידי עורך דין צבאי, ונאלץ להתמודד עם ההליך, שיתנהל בינו לבין מפקדיו, בעצמו. עם זאת, עורך דין צבאי יוכל לסייע לחייל בהכוונה לקראת הדין המשמעתי, ולייעץ לו "מהצד" על מנת לסיים את התהליך בנזק מינימלי ובתוצאה הטובה ביותר עבורו.

בית הדין הצבאי: רק עורך דין צבאי רשאי לייצג את החייל

הליך משפטי בבית דין צבאי נושא אופי שונה לגמרי ומקביל לזה הנהוג בבתי המשפט האזרחיים (לעניינים פליליים). לבית הדין מוגשים כתבי אישום נגד נאשמים, ובסמכותו לגזור עונשי מאסר. בית הדין הצבאי דן בעבירות פליליות, מהן כאלה שייחודיות לחיילי צה"ל על פי חוק השיפוט הצבאי (כמו משחק אסור בכלי נשק) ומהן שמהוות עבירות פליליות גם מחוץ למסגרת הצבאית (כמו שימוש בסמים). לאור החומרה שצה"ל מייחס למעשים פליליים מסוימים הנעשים בידי חיילים, מובאים מקרים אלו בפני בתי הדין הצבאיים, ולא נסגרים במסגרת היחידה. סמכויותיו של בית הדין הצבאי מקבילות לאלו של בית המשפט האזרחי, אלא שבמקרה זה את החיילים רשאי לייצג רק עורך דין בעל אישור הופעה בבית דין  צבאי .

למה צריך עורך דין צבאי?

עורך דין מן השורה, גם יהיה המומחה הגדול ביותר בתחומו, אינו בקיא בכל רזי המשפט צבאי. עורך דין צבאי מכיר לא רק את פקודות הצבא על בוריין, אלא גם מצוי באקלים הצבאי הייחודי המאפיין את צה"ל, ומודע לסגנון ההתנהלות במערכת המשפטית הצבאית. בית הדין הצבאי מתנהל, מטבע הדברים, בדרך מעט שונה ממקביליו האזרחיים, ורק עורך דין צבאי מומחה מסוגל להתנהל אל מול המערכת בהצלחה.

מתי פונים לעורך דין צבאי?

עורך דין צבאי מסייע בכל מקרה הקשור בעבירות פליליות שנעשו במסגרת או בזמן השירות הצבאי, כמו גם בהגנה על זכויות ייחודיות לחיילי צה"ל. אם אתם עומדים לפני חקירת מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת) או שהוגש נגדכם כתב אישום, עורך דין צבאי יעזור לכם בליווי, הכוונה וייעוץ בכל הנוגע להתנהלותכם במהלך החקירה, זכויותיכם בזמן ההליך המשפטי, וייצוגכם בבית הדין הצבאי עד לסיום מוצלח של הפרשה.

ככלל, לא מומלץ להגיע לחקירת מצ"ח לפני שהתייעצתם עם עורך דין צבאי כדי להכין את עצמכם לחקירה. יש לזכור כי יחידת מצ"ח מורכבת מאנשי מקצוע אשר תפקידם לחקור את הסוגיה וכן לעשות כל שביכולתם על מנת להביא אותה בפני בית הדין הצבאי כדי לגרום להרשעה, לעתים בדרכים מתוחכמות ועקלקלות. עורך דין צבאי יוכל להנחות אתכם כיצד לענות לחוקרים, מה מותר ומה אסור לומר בחקירה ובתכנון אסטרטגיית פעולה נכונה למזעור הנזקים ככל הניתן. נוכחותו של עורך דין צבאי חשובה ביותר כדי להגן על זכויותיכם במהלך חקירת מצ"ח, וגם במקרים בהם צה"ל אינו מעניק לכם זכויות המגיעות לכם או פוגע בכם בדרך כלשהי. מקרים נוספים בהם מסייע עורך דין צבאי הם מקרים בהם נפגעו חיילים במסגרת הצבא על ידי חיילים אחרים, מפאת רשלנות רפואית או מבצעית, מקרים של תקיפות מיניות, התעללויות או מעשים פליליים אחרים.