חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תביעת מזונות ילדים

ברבים מהליכי הגירושין, אין הסכמה בין ההורים באשר לדמי מזונות הילדים. במצב זה, יהיה צורך להגיש תביעת מזונות לבית המשפט לענייני משפחה והוא יכריע בסוגיה. סכום המזונות המינימלי עומד כיום על כ1,300 ₪ לילד כאשר קביעת דמי המזונות היא נגזרת של היקף צרכי הילדים, מצבם הכלכלי של בני הזוג וחלוקת זמני השהות.

 

למי מוגשת תביעת מזונות ילדים?

תביעת מזונות ילדים- צילום אילוסטרציה הורים פרודים עם ילדה

במרבית ענייני הגירושין קיימת סמכות מקבילה לבית המשפט לענייני משפחה ולבית הדין הרבני.

אולם, בכל הנוגע למזונות הילדים, בית המשפט העליון קבע כי הסמכות נתונה לבית המשפט לענייני משפחה בלבד. בית הדין הרבני רשאי לפסוק בנושא זה רק בתביעה להשבת הוצאות ולא בסוגיה לגופה. בפועל, ניתן לראות כי בתי הדין הרבניים ממשיכים לדון בתביעות מזונות ילדים על אף קביעתו של בית המשפט העליון.

לאור ההבדלים בין שתי הערכאות, יש חשיבות רבה לשאלה איזו ערכאה תדון בתביעת מזונות הילדים היות שהתוצאה יכולה להיות שונה באופן משמעותי. לכן, על כל אחד מן הצדדים להיות מיוצג על ידי עורך דין גירושין מטעמו אשר ישמור על האינטרסים שלו בהיבט זה.

פרמטרים לקביעת סכום המזונות

בבואו של בית המשפט לקבוע איזה סכום מזונות לפסוק, הוא לוקח בחשבון שלושה פרמטרים עיקריים. הראשון הוא מהו צרכי הילדים, על פי רמת החיים אליה הורגלו, קיומם של צרכים מיוחדים וכדומה. הפרמטר השני הוא היכולת הכלכלית של כל אחד מבני הזוג והפרמטר השלישי הרלוונטי הוא זמני השהות.

במה דברים אמורים? מאז פסיקת בית המשפט העליון בנושא (בע"מ 919/15), ישנו יחס ישיר בין ההכנסה הפנויה של כל הורה לבין הסדר המשמורת ובפרט כאשר זמני השהות הם שווים. הכוונה היא כי במשמורת משותפת האב אינו משלם עוד כפל תשלום מזונות כפי שהיה בעבר, אז שילם הן עבור הזמן שהילדים שהו אצלו והן עבור הזמן ששהו עם האם. כיום, האמא נושאת בחלקה במזונות הילדים, בהתאם לזמנים שהם בחזקתה ובהתאם ליחס ההכנסה הפנויה שלה מול האב.

 

 

לשיחת יעוץ ללא עלות וקבלת פרטים נוספים צרו קשר עכשיו
או התקשרו: 04-644-0444

אילו מסמכים יש לצרף לתביעת מזונות ילדים?

תביעת מזונות ילדים היא תביעה כספית, שהרי במסגרתה מוטל על הורה לשלם סכום חודשי עבור כלכלית ילדיו. משכך, הצדדים נדרשים להציג ראיות בדבר הוצאות הילדים, הכוללות גם את הוצאות המדור (מגורים) כמו גם מסמכים לעניין מצבם הכלכלי. באשר לצרכי הילדים מדובר בין היתר  בעלויות של מסגרות החינוך והפנאי, הוצאות על מזון, ביגוד, הנעלה וכיו"ב. הוצאות אחזקת הבית כוללות בין השאר את עלות שכר הדירה/תשלום משכנתא, הוצאות חשמל, מים וכדומה.

באשר למצב הכספי, יציגו בני הזוג תלושי שכר המעידים על רמת הכנסה מעבודה, אסמכתאות על מקורות הכנסה אחרים אם קיימים, תדפיסי חשבון בנק ועוד. במרבית המקרים, תביעת המזונות מוגשת על ידי האם אשר דורשת מהאב לשלם סכום מזונות מסוים. על מנת שבית המשפט לא יפסוק דמי מזונות ברף המינימום, עליה להציג מסמכים רלוונטיים המוכיחים את הצורך בדמי מזונות גבוהים יותר. מנגד, על האב המבקש לצמצם את גובה התשלום, יהיה להציג אסמכתאות משלו התומכות בפסיקת מזונות נמוכים יותר.

מזונות זמניים

תביעת מזונות ילדים יכולה להימשך לא מעט זמן. על כן, האם יכולה לבקש מבית המשפט לפסוק מזונות זמניים אשר יאפשרו את כלכלת הילדים עד ההכרעה בתביעה העיקרית. אם ראה כי יש בדבר צורך, בית המשפט יפסוק סכום חודשי לתשלום, אך הוא יעשה זאת על דרך האומדן.

הכוונה היא כי בעת פסיקת מזונות זמניים לא ייכנס השופט הדן בתיק לעובי הקורה אלא יבצע מעין הערכה כללית. הרציונל שבכך הוא לאפשר מצד אחד קיום בכבוד לילדים ומצד שני לא להטיל על האב דמי מזונות גבוהים מדי, אשר ייתכן ואינם משקפים את יכולתו הכלכלית ואת היקף צרכי הילדים כפי שיתברר בהמשך ההליך המשפטי.

גביית מזונות ילדים

על אף העובדה כי תשלום זה נועד לרווחת הילדים, ישנם אבות אשר לא משלמים את דמי המזונות.

חלקם עושים זאת מתוך רצון לפגוע בבת הזוג לשעבר ולגרום לה לאי שקט ומצוקה כלכלית. אולם במרבית המקרים, האב עצמו נמצא בקשיים בעקבות הגירושין ולכן אינו מצליח לעמוד באופן סדיר בתשלום המזונות. כאשר הצדדים לא מצליחים לפתור מצב זה בדרכי שלום, זכאית האם לפנות ללשכת ההוצאה לפועל ובמקרים מסוימים גם למוסד לביטוח לאומי.

בלשכת ההוצאה לפועל, האם תוכל לבחור בין מסלול רגיל בו היא נוקטת ביוזמתה בהליכים נגד האב לבין מסלול מזונות, במסגרתו, הוצאה לפועל פועלת בשמה לגביית החוב.

 כמו כן, היה והאם עומדת בתנאי הזכאות, היא תוכל גם להגיש תביעה לביטוח לאומי אשר ישלם במקום האב את מזונות הילדים עד לסכום מסוים. את ההפרש בין הסכום אשר תקבל מביטוח לאומי לבין סכום המזונות, היא תוכל לגבות באמצעות ההוצאה לפועל.