חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סכסוכי ירושה והדרך לפתרונם

סכסוכי ירושה נוצרים בשל מחלוקת בדבר רכושו של אדם שנפטר. לרוב, הסכסוך הוא בין בני משפחה ולכן, כדאי לגבש פתרון בהסכמה ולהימנע ממאבק משפטי. כך, ניתן יהיה לחלק את העיזבון ולממש את הנכסים בהקדם האפשרי וחשוב מכך, לשמור על שלמות יחסי המשפחה.

מהם סכסוכי ירושה?

סכסוכי ירושה

כאשר אדם הולך לעולמו, הרכוש שבבעלותו עובר ליורשיו, אם על פי חוק ואם על פי צוואה בה הוא קבע בהתאם לרצונו הפרטי למי יעברו נכסיו. סכסוכי ירושה הם למעשה מחלוקת בנוגע לעיזבון המנוח וזו יכולה להתייחס לזהות היורשים, לחלקם בעיזבון או לאופן השימוש בנכס אותו ירשו יחדיו מספר יורשים. כך למשל, צוואה שאינה מנוסחת באופן ברור או שחסרים בה פרטים מהותיים, יכולה לעורר מחלוקת פרשנית לגבי כוונות המוריש וכך נוצר סכסוך ירושה.

דוגמא נוספת היא ירושה במשותף, כאשר מספר יורשים ירשו יחד נכס, למשל דירת מגורים, מתעוררים לא פעם סכסוכי ירושה ביניהם בשל העדר הסכמה על אופן השימוש. כפי שנראה להלן, כאשר פונים לעו"ד ירושה לצורך עריכת צוואה אפשר למנוע את מרבית סכסוכי ירושה. כמו כן, אם כבר נוצר סכסוך ירושה, הדרך לפתרון יעיל וקצר יחסית הוא לערוך הסכם בין יורשים.

עריכת צוואה באמצעות עו"ד

טרם נציג את הפתרון לסכסוך ירושה חשוב לדעת כי את רוב המחלוקות מסוג זה אפשר למנוע מראש.  הדרך לעשות זאת היא לערוך צוואה באמצעות עו"ד מומחה לדיני ירושה. עורך הדין ידאג כי הצוואה תנוסח באופן נהיר וחד משמעי וכך, קטן מאוד הסיכוי לפרשנויות סותרות באשר לכוונת המוריש. כמו כן, כאשר ישנן סוגיות מורכבות בצוואה כמו הענקת ירושה במשותף של נכס, עורך הדין יציע למצווה את הפתרונות המתאימים כדי למנוע סכסוך עתידי בין היורשים.

היות שהחוק בישראל אינו מחייב לפנות לעורך דין צוואות לשם עריכת צוואה, אנשים רבים כותבים צוואה לבדם, מבלי לקבל ליווי משפטי. מכאן, ללא הידע המקצועי המתאים הרי שהפתח לטעויות הוא גדול והמשמעות יכולה להיות מרחיקת לכת. ראשית, עלולים להיווצר סכסוכי ירושה בין בני המשפחה אשר יכול להיות עוצמתי וקשה מאוד. זהו תרחיש שכל מוריש בוודאי רוצה למנוע. שנית, ייתכן מאוד כי בסופו של יום, רצונו של המנוח בדבר הורשת רכושו לא ייצא אל הפועל ומכאן כי תכליתה של הצוואה לא תתממש.

 

לשיחת יעוץ ללא עלות וקבלת פרטים נוספים צרו קשר עכשיו
או התקשרו: 04-644-0444

כיצד פותרים סכסוך ירושה?

לשאלה זו תשובה אחת והיא עריכת הסכם בין יורשים. כאשר מגיעים לפתרון מוסכם, כל הצדדים יכולים להיות שבעי רצון ולחסוך את הזמן ואת העלויות הכרוכים בניהול הליך משפטי. כמו כן, כאשר מוגשת תביעה לבית המשפט, איש מהצדדים לא יודע מה תהיה התוצאה הסופית במשפט.  בנוסף לכך, יש לזכור כי סכסוך ירושה אינו עוד סכסוך כספי רגיל, משום שהצדדים לו הם בני משפחה. על כן, מלבד האינטרס הכלכלי לפתור את המחלוקת, כדאי לפעול בצורה הוגנת ויעילה כדי לשמור על יחסי המשפחה ולמנוע הסלמה של המתח בין הצדדים המעורבים.

נכון, כי קיומו של קשר משפחתי יכול ליצור קושי בגיבוש הסכמות משום שלתוך אותם סכסוכי ירושה נכנסים הרבה אמוציות שאינן מנת חלקו של סכסוך משפטי סטנדרט בין אנשים זרים. יחד עם זאת, אם הצדדים יפנו לעורך דין מקצועי ומנוסה- עורך דין צוואות או עורך דין ירושה המתמחה בענייני ירושה. הוא יוכל לבנות עבורם הסדר יורשים המתאים להם על פי נסיבות העניין ולהביא לסיומו של הסכסוך באופן המיטבי.

הסדר בין יורשים

אם הנכם מצויים בסכסוך ירושה, כדאי לנסות ולגבש הסכם בין יורשים. באופן הזה, ניתן לסיים את הסכסוך בצורה הטובה ביותר, מבלי לגרום לקרע ביחסי המשפחה ולהפסד כלכלי בשל אי חלוקת העיזבון בהסכמה. ככל שקיים קושי להגיע לעמק השווה וזה אך טבעי, ניתן לפנות להליך של גישור אשר יכול מאוד לסייע לגבש הסכם שכל הצדדים יהיו שבעי רצון ממנו. לעניין זה נדגיש, כי הליך גישור הוא בלתי מחייב ועל כן כל צד יכול להביא לסיומו בכל רגע נתון.

הסדר בין יורשים משמעותו בדרך כלל חלוקה אחרת של העיזבון מזו שנקבעה בצוואה וכך מיישבים את המחלוקת שנוצרה בין הצדדים. הזכרנו לעיל את הדוגמא של קבלת ירושה במשותף. כך, למשל, אם שלושה יורשים ירשו יחד דירה ונוצר ביניהם סכסוך עקב אי הסכמה על אופן השימוש בה, הם יוכלו לקבוע במסגרת ההסדר כי יורש אחד יקבל את הדירה ואילו שני היורשים האחרים יקבלו את חלקם בנכס בכסף.