חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מהו ניכור הורי

תסמונת הניכור ההורי

ניכור הורי- אילוסטרציה שלי ילד יושב לבד עם הגב למצלמה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תסמונת הניכור ההורי הינה תופעה הבאה לידי ביטוי במצבים בהם ילד להורים גרושים מביע ניכור כלפי אחד מהוריו (לרוב ההורה שאינו המשמורן העיקרי) ומסרב להיות אתו בקשר. תופעה זו נובעת כתוצאה מהסתה ממושכת של ההורה המשמורן העיקרי כנגד ההורה המנוכר והשלכותיה עלולות להיות הרסניות. בית המשפט העליון הכיר בתופעה זו והעלה חשש לסכנת ניתוק של הילדים מאחד ההורים, כנגזרת של תלות יתר בהורה האחר.
כתוצאה מהמתח הקיים בהליך הגירושין ובעיקר אחריו, כאשר ההורים נאלצים להסתגל לסטטוס החדש, והילדים לחיים חדשים בשני בתים שונים, עלולות להיווצר מחלוקות המובילות את הילדים לפתח ניכור הורי כלפי אחד ההורים.

הגורמים לניכור שכדאי להכיר

ישנן מספר דרכים בהן התנהגות ההורים עלולה להוביל לניכור הורי מצד הילדים:

  • דיבור שלילי מצד אחד ההורים על ההורה השני מול הילדים.
  • הגבלת הקשר של ההורה המנוכר עם הילדים.
  • ההורה המנכר לא מאפשר להורה השני לתקשר עם הילדים ומסרב ללא סיבה סבירה לביקורים.
  • ההורה המנכר מפעיל לחץ נפשי על הילדים בדמות כעס או חוסר תקשורת כדי שאלו יובילו לצמצום היחסים עם ההורה השני.
  • ההורה המנכר מכריח את הילדים לבחור בין ההורים ומפעיל עליהם לחץ באומרו כי ההורה המנוכר אינו אוהב אותם, מדובר באדם מסוכן, נעדר יכולת הורית ועוד.
  • ההורה המנכר חושף את הליך הגירושין בפני הילדים באופן המגביר את הניכור מצידם כלפי ההורה השני.

 

התנהגויות אלו והתנהגויות דומות אחרות עלולות לפגוע קשות בהתפתחות ובעיקר ביכולת של הילדים לקיים קשרים אישיים וחיי משפחה תקינים. בנוסף, ילדים שלוקים בניכור הורי עלולים לפתח תחושות דיכאון, חרדת נטישה, אגרסיביות וחשדנות כלפי בני אדם. מכאן, שמדובר בתופעה שפוגעת קשות הן בילד והן בהורה המנוכר.

 

כיצד לטפל בניכור הורי?

קיימים מספר אמצעי טיפול משפטיים שכדאי להורה המנוכר לנקוט בהם כדי לאכוף את מה שנקבע  בפסק הדין ביחס לזמני השהות עם הקטינים.

א. סנקציות משפטיות– קיימת אפשרות לנקוט בסנקציות כספיות כלפי ההורה המנכר. תשלום פיצויים בגין הפרת הוראות פסק הדין, במקרה בו ההורה המנכר לא מביא את הילד למפגשים במסגרת זמני השהות. אפשרות נוספת היא לבקש הפחתת תשלום המזונות או הגשת תביעת נזיקין נגד ההורה המנכר, בגין עוגמת הנפש שנגרמה להורה המנוכר.

ב. הליכי טיפול– לעיתים בית המשפט מחייב את  הצדדים להשתתף בטיפול כדי לפתור את הבעיה. במידה ואחד ההורים מסרב לשתף פעולה הוא ייאלץ לשלם להורה השני הוצאות בגין הטיפולים שלא התקיימו.

ג. העברת משמורת– במקרים קיצוניים, ביהמ"ש יכול להחליט על העברת המשמורת מההורה המנכר להורה המנוכר, או להחליט על משמורת חדשה משותפת לשני ההורים.

ד. בנוסף, באם נקבעה בפסק הדין סנקציה כספית לחיוב ההורה המנכר, ניתן יהיה לחייבו בתשלום סכום הפיצוי שנקבע להורה המנוכר, במקרה שימשיך במעשיו הפוגעניים.