חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מינוי נאמן בצוואה

מהו מינוי נאמן בצוואה ומדוע כדאי למנותו?

כאשר אדם עורך צוואה הוא מורה למעשה לחלק את עיזבונו בהתאם להבנתו ולראות עיניו, וזאת בניגוד למפתח החלוקה על פי קרבת משפחה האמור בחוק הירושה, תשכ"ה-1965. ואולם, גם החופש האישי לצוות את העיזבון דרך צוואה אינו חופש מוחלט, וישנם כללים, סוגיות ומגבלות. לדוגמא, יש לציין בצוואה באופן מפורש איזה נכס בדיוק יעבור לידי איזה צאצא (למשל במקרה של ריבוי דירות), יש השלכות של מיסוי הנוגעות לנדל"ן, יש לתת את הדעת על יורשים שיקבלו לידיהם את חלקם בעיזבון בגיל צעיר מאוד, וכן הלאה. עבור מקרים אלו ונוספים קיים פתרון בדמות מינוי נאמן בצוואה.

מה המשמעות של נאמן בצוואה?

האפשרות למנות נאמן בצוואה נובעת בין היתר מכוחו של חוק הנאמנות, תשל"ט-1979 המתווה יצירת נאמנויות במצבים שונים ובהם גם ירושות. חשוב לציין כי חוק זה הינו מאוחר יותר וגובר על חוק הירושה, ולכן בכל מצב של התנגשות בין החוקים יגבר כוחו של חוק הנאמנות. הלכה למעשה, מינוי נאמן בצוואה משמעו כי יהיה אדם מסוים שעליו מוטלת משימת הניהול של העיזבון. מלבד היותו ישראלי, החוק אינו מגדיר תנאים מסוימים שבהם אדם זה צריך לעמוד. הוא אינו חייב להיות בן משפחה, עורך דין, בעל רקע משפטי או כלכלי, אינו חייב להיות בקשרי ידידות עם המצווה וכדומה. יחד עם זאת, אין ספק שבחירת הנאמן צריכה להיעשות בצורה מושכלת ונבונה, לאור האחריות הגדולה שתוטל על כתפיו וההחלטות שיצטרך לקבל.

מינוי נאמן בצוואה

 

מאידך, אין זה אומר שהנאמן פועל אך ורק כראות עיניו. ניתן לקבוע מראש את מידת החופש שלו, בין אם שיקול דעת מלא בכל התחומים, ובין אם תיחומו בהתאם להוראות מסוימות שהמצווה הגדיר מראש. לדוגמא, המצווה יכול להגדיר העברת סכום כספי מסוים לאחת היורשות רק לאחר הולדת הילד הראשון, וניתן להגדיר כי רכב הנכלל בעיזבון יעבור לאחד הצאצאים רק עם הגיעו לגיל 21 וכשיהיה ברשותו רישיון נהיגה. בנוסף, ניתן לחלק חלק מהירושה ליורשים וחלק אחר להשאיר לניהולו של הנאמן לאורך השנים.

 

מדוע כדאי למנות נאמן?

מינוי נאמן בצוואה אינו בהכרח נדרש ביותר בכל הצוואות, אולם בחלקן הוא יכול לפתור סוגיות מורכבות. לדוגמא, אם מפקידים בידי נאמן נדל"ן כמו בית פרטי או דירות, ניתן יהיה בהמשך הדרך לחסוך כסף רב במיסוי אם רוצים להעביר את הנכסים בין צאצאים. כמו כן, אם יש יורש שהינו צעיר ולא מספיק בשל (לדעת המוריש) להשתמש באופן מושכל בחלקו בעיזבון, הרי שניתן להשאיר את שיקול הדעת לנאמן או למנהל העיזבון או לקבוע מראש את הגיל שבו המנהל יעביר ליורש הצעיר את חלקו. אלו רק שתי דוגמאות מבין סוגיות אחרות שיכול לפתור מינוי נאמן בצוואה.

לפרטים נוספים וייעוץ בנושא עם עורך דין צוואות, הנכם מוזמנים לפנות אל משרד עורכי הדין רועי גולדשטיין בטלפון 04-6440444.

יובהר, כי אין במידע כאמור לעיל, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי.