חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כיצד מתמודדים עם הונאה בכרטיס חיוב

החזר כספי לפי חוק כרטיסי חיוב, תשמ"ו-1986 – כיצד מתמודדים עם הונאה בכרטיס חיוב

מה קורה במצב שבו נגנבים פרטי האשראי?

תופעה זו נקראת הונאה. ישנם ניסיונות רבים להונאות, בייחוד כיום בעידן הדיגיטלי. במסגרת התופעה, אדם שאינו בר סמכות יכול להתקשר ולהציג עצמו כנציג של חברת האשראי, ובכך לשכנע את האדם מן העבר השני למסור פרטים הקשורים לחשבון הבנק או לאשראי, כך שיוכל להשתמש בו לגניבת כספים.

מה ניתן לעשות עם הונאה כזו בטלפון וכיצד חברת האשראי צריכה לסייע?

הכספים שנגנבים באמצעות הונאה הם ככלל כספים מבוטחים. חוק כרטיסי חיוב, התשמ"ב 1986 מחייב את חברת האשראי להשיב כספים שנגזלו מלקוחם ע"י אדם אלמוני שהתברר בדיעבד כנוכל עבריין, ועשה שימוש לרעה בכרטיס החיוב כך שהוציא ממנו את פרטי כרטיס האשראי בתחבולה ובמרמה ובדרך זו משך כספים. ברוב המקרים, זהות הנוכל אינה ידועה ולא ניתנת לאיתור, ולכן על חברת האשראי לזכות את הלקוח ולהשיב לו את הכספים שנגנבו ממנו.

הגשת מכתב התראה לחברת האשראי

על מנת לממש את הזכות לזיכוי והחזר כספי, יש להוכיח כי אכן דובר בהונאה לפי דרישות החוק, ובשימוש לרעה בכרטיס חיוב. כמו כן, יש להוכיח כי הלקוח לא ביצע פעולה כלשהי שמחריגה אותו מתחולת החוק. כל עוד התנאים לעיל מוכחים, חובה על חברת האשראי לבצע החזר כספי ישירות לחשבון הלקוח.

כדי שסעד זה יהיה אפקטיבי, יש להגיש לחברת האשראי באופן מיידי את מכתב הדרישה.  משכך, מקום בו בוצעה הונאה וחברת האשראי מסרבת לשלם, יש לפנות ללא דיחוי לעו"ד. כפי שנראה להלן, בתיק בו ייצג משרד עורך הדין רועי גולדשטיין, בהליכים מסוג זה מהירות הטיפול המשפטי היא קריטית כדי למנוע את הנזקים האפשריים ממעשיו של הנוכל ומסירוב חברת האשראי להשיב כספים, זאת בשל סכומי הכסף הגבוהים שנמשכים בדרך-כלל מהלקוח.

לשיחת יעוץ ללא עלות וקבלת פרטים נוספים צרו קשר עכשיו
או התקשרו: 04-644-0444

מקרה בו טיפל משרדנו

משרדו של עורך הדין רועי גולדשטיין ייצג לאחרונה מורה למוזיקה מאוד מוכר בחיפה, שלאחרונה אף יצא לגמלאות ממשרד החינוך.

באחד מן הימים, התקשר אל לקוח המשרד אלמוני שהציג עצמו כנציג בכיר במחלקת הביטחון של חברת האשראי, ממספר טלפון שזוהה במכשיר הטלפון של הלקוח כמספר טלפון של חברת האשראי. תוך כדי השיחה, הודיע להם האלמוני כי בכדי לחסום את ה"גנבים" ואת משיכות הכספים שמתרחשות בחשבון שלהם זה עתה (לכאורה), יש צורך "באימות" פרטי האשראי שלהם בצירוף הצופן. הלקוח סמך על דברי הנציג והאמין לו, ולכן מסר לו את הפרטים כפי שביקש.

 

כמה דקות לאחר סיום השיחה, החל לקבל הלקוח הודעות טקסט ומיילים בנוסח זהה מחברת האשראי, לפיהם קיים חשד להונאה באמצעות פרטי כרטיס האשראי. מיד לאחר קבלת ההודעות, יצר הלקוח קשר טלפוני בהול עם נציגי חברת האשראי, והורה להם לבטל באופן מיידי את שלושת כרטיסי האשראי שבחזקתו ולא לאשר את העסקאות שמבקש הנוכל לבצע באמצאות אותם כרטיסי אשראי. בשיחת הטלפון, הודע ללקוח מפורשות כי העסקאות נעצרו והוא לא יחויב בגינם משום שמחלקת הביטחון של חברת האשראי זיהתה את דבר ההונאה מבעוד מועד, ולא אישרה את החיובים.

 

עם זאת, כעבור מספר ימים ולאחר שהלקוח סבר שניסיון התרמית סוכל (ואף הגיש על כך תלונה במשטרה), הוא קיבל לידיו את הדיווח החודשי הרגיל בדבר פירוט עסקאות בחשבון – וחשכו עיניו. הדו"ח כלל 3 עסקאות שונות שלא בוצעו על-ידו, אלא על ידי אותו נוכל. עסקאות בסכום של עשרות אלפי שקלים חדשים.

 

הלקוח יצר שוב קשר עם חברת האשראי, אך זו דחתה  אותו, ואמרה לו שלא תאפשר החזר כספי משום שמסר לנוכל את הקוד הסודי. כלומר, חרף הצהרת חברת האשראי והתחייבותה כי העסקאות שבוצעו ע"י הנוכל לא תכובדנה והלקוח לא יחויב בגינן, התברר לו בדיעבד כי חברת האשראי הפרה התחייבות זו והוא חויב במלוא סכום העסקאות – שלא הוא ביצע.

 

בשל התסכול והאכזבה העמוקים והמוצדקים של הלקוח עקב מחדליה של חברת האשראי, הוא הגיע למשרד עורך דין רועי גולדשטיין.

 

משרד עורך דין גולדשטיין שלח לחברת האשראי, בשמו של הלקוח, מכתב התראה בטרם נקיטת הליכים משפטיים. אלא שבמכתב התשובה של חברת האשראי, עמדה החברה על סירובה להשיב ללקוח את כספו. כתוצאה מכך, הוגש כתב תביעה כנגד חברת האשראי.

 

ואכן, רק לאחר שהוגשה התביעה (דבר שגרם ללקוח להוצאות כספיות נוספות), החזירה לו חברת האשראי לפתע את כל הכסף שנגזל ממנו – ישירות לחשבון הבנק שלו ובא לציון גואל.

צפו בסרטון מטה –כיצד חייו של הלקוח השתנו לטובה בעקבות הליך משפטי שהוגש על-ידי משרדנו