חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חישוב דמי מזונות ילדים

חישוב דמי מזונות ילדים

בעת פרידת בני זוג יש לקבוע את גובה דמי מזונות הילדים. מדובר בעניין מורכב אשר תהיה לו השפעה כלכלית עצומה על הצדדים, ולכן ישנה חשיבות רבה לליווי משפטי מקצועי. מהם הרכיבים הקובעים את סכום המזונות שישלם כל הורה ומהו ההבדל בסוגיה זו בין משמורת מלאה לבין זמני שהות שווים? 

מזונות ילדים במשמורת מלאה

אצל מרבית הזוגות המתגרשים, הילדים נמצאים במשמורת מלאה של האם, ולאב נקבעים זמני שהות עם הילדים. לעיתים קרובות הסדר זה אינו משקף את רצונו של האב, אך הוא נאלץ לקבל זאת כמצב נתון בשל קיומה של חזקת הגיל הרך. על פיה, האם הופכת להורה המשמורן באופן אוטומטי כאשר הילדים הם מתחת לגיל 6 שנים. במקרים אחרים ישנה הסכמה אמיתית וכנה של האב כי האם תהיה המשמורנית, משום שהוא סבור שהדבר אכן משרת את טובתם של הילדים. ככל שמדובר על משמורת מלאה, חישוב דמי מזונות ילדים הוא פשוט יחסית. 

הטעם לכך הוא שהאב הוא זה הנושא בעיקר התשלום ועל כן יש לעמוד על רמת הכנסתו ועל היקף צרכי הילדים. להכנסתה של האם אין כמעט משקל במשמורת מלאה, אף אם היא משתכרת שכר גבוה יותר מן האב. לעומת זאת, כפי שנראה להלן, שונים הם הדברים כאשר מדובר בזמני שהות שווים, כלומר במשמורת משותפת שבה הילד הינו מעל גיל שש. במקרה כזה, החישוב הופך למורכב מאוד ומרובה רכיבים, בין היתר משום שיש משמעות גדולה לגילו של כל ילד ולמצבם הכלכלי של שני הצדדים, כל זאת בעקבות הלכת בע"מ 919/15 שניתנה על-ידי בית המשפט העליון.

 

לשיחת יעוץ ללא עלות וקבלת פרטים נוספים צרו קשר עכשיו
או התקשרו: 04-644-0444

תשלום מזונות ילדים במשמורת משותפת

בשנת 2017 ביהמ"ש העליון קבע כי כאשר הורים מקיימים זמני שהות שווים והילד בן 6 ומעלה, הם נושאים במשותף בחובת מזונות הילדים בהתאם ליחס הכנסותיהם. עד אז, בעת משמורת משותפת המצב היה זהה לזה של משמורת מלאה והאב היה מחויב לבדו בתשלום המזונות. פירושו של דבר הוא כי אבות היו נושאים בתשלום כפול ומממנים את הוצאות הילדים הן כאשר הם שהו עמם והן כאשר היו אצל האם. הלכה זו היוותה אפוא שינוי מהפכני בסוגיית מזונות הילדים ויצרה לראשונה שוויון בין אבות לאימהות בנטל הכלכלי של גידול הילדים. 

בהתאם למצב המשפטי החדש, נוצרה נוסחה חדשה לחישוב דמי המזונות, אולם בשל הפרמטרים הרבים שיש לקחת בחשבון, מדובר בנושא סבוך הנבחן בכל מקרה לגופו. נדגיש, כי בשל המשמעות הרבה שתהיה לחבות בתשלום המזונות על שני בני הזוג, מומלץ מאוד שכל אחד מהם יהיה מיוצג על ידי עורך דין מטעמו אשר ישמור על זכויותיו בהקשר זה ויוודא שסכום התשלום המוטל עליו הוא הוגן וסביר בנסיבות המקרה. נציין, שגובה דמי מזונות הילדים יכול להיקבע על ידי בני הזוג בהסכמה או על ידי ביהמ"ש לענייני משפחה במסגרת תביעת מזונות ילדים. 

חישוב דמי מזונות ילדים

ישנם ארבעה פרמטרים מרכזיים הנלקחים בחשבון בעת קביעת דמי המזונות. הראשון הינו מצבם הכלכלי של ההורים. כדי ליצור שוויון בין בני הזוג יש לחשב את יחס ההכנסות ביניהם ועל פיו לקבוע את חלקו של כל אחד בתשלום. כלומר, אם הכנסת ההורים אינה דומה, לא יוטל על כל הורה לשלם מחצית מהוצאות הילדים. המשמעות היא כי ככל שיש פער גדול יותר ברמות השכר של בני הזוג החישוב מורכב יותר. העיקרון המנחה הוא שמירה על רמת ושגרת החיים אליה הורגלו הילדים ככל שרק ניתן ובד בבד, להטיל על כל אחד מן ההורים חבות כלכלית שיוכל לעמוד בה. 

הפרמטר השני הנו גילו של הילד. הלכת בע"מ 919/15 חלה על ילדים בני 6 ומעלה בלבד ועל כן כאשר לבני הזוג יש מספר ילדים, חישוב דמי המזונות שלהם ייעשה באופן שונה. ישנו פרדוקס מסוים בעניין זה משום שחישוב מזונותיו של ילד בן 5 יהיה אחר לגמרי מזה של ילד בן 6 על אף שאין שוני מהותי אם בכלל בצרכיהם. הפרמטר השלישי הוא היקף הוצאות הילדים כאשר ישנן הוצאות שוטפות וקבועות כמו מדור וביגוד לעומת הוצאות חריגות ומשתנות כדוגמת טיפול פסיכולוגי. הרכיב הרביעי הינו חלוקת זמני השהות וזאת במטרה שכל הורה יישא בהוצאות הילדים הן בהתאם ליכולתו הכספית והן בהתאם לזמן שבו הילדים שוהים עמו. בעניין זה יש לבחון את השהות עם ובלי לינה, לקחת בחשבון את חלוקת החופשים והחגים בין ההורים ועוד.  

זקוק ליעוץ משפטי? משרד עו"ד גולדשטיין מתמחה בדיני מזונות וידאג לאינטרסים שלך. אנו ממליצים להיעזר בשירות מקצועי ובעורך דין מיומן שיעניק לכם את השירות הטוב ביותר והמקצועי ביותר לטיפול מהיר ומקצועי. מוזמנים ליצור קשר  עימנו או להתקשר 04-6440444, ונשמח לעמוד לרשותכם.